Mina rockbjörnar

Dessa är nominerade till årets Rockbjörn. Aftonbladets Joachim Persson listar sina favoriter. Och jag är beredd att hålla med om det mesta.

Årets utländska låt

Jockes val: ”Telephone” (Lady Gaga)

Blir inte mycket kvar när man sorterat bort barnen. Och i Gagas hattrick är det djupt pumpande samarbetet med Beyoncé tuffast.

Övriga nominerade: ”Baby” (Justin Bieber), ”Bad romance” (Lady Gaga), ”Alejandro” (Lady Gaga), ”World behind my wall” (Tokio Hotel).

Mitt val: " Alejandro" genialisk video, konstig låt, I love!

Årets Konsert

 

Jockes val: Lady Gaga.

 

Den enda av konserterna vi kommer att prata om när vi skriver nytt liveår. Världens dyraste nycirkus.

Övriga nominerade: Mando Diao, Tokio Hotel, Kent och Lars Winnerbäck.

Mitt val: Alltid In flames om man sett dem i år men de var inte nominerade här, då blir det Lars, han visade verkligen vem som fortfarande har greppet om sommarsverige. Han har fyllt en trippeltron efter Per Gessle, Ulf Lundell och alla traditionella vissångare landet har hört.

Årets Festival

Jockes val: Peace & Love.

Jag älskar Sweden Rock, men festivalåret 2010 tillhörde Peace & Love. En imponerande uppvisning i hur man får 42 000 besökare att längta tillbaka redan i den första av Borlänges 725 rondeller.

Övriga nominerade: Getaway Rock, Sweden Rock , Metaltown, Arvikafestivalen.

Mitt val: Metaltown, hela GBGhelgen har bra upplägg och var riktigt nice, In flames!

Årets manliga liveartist

 

Jockes val: Salem Al Fakir.

 

Satsar på en underskattad häst i sammanhanget. För det begåvade svänget. För 70-talsfunkandet. Och för att det till och med märks på scen att Salem är Sveriges mest ödmjuke artist.

Övriga nominerade: Oskar Linnros, Lars Winnerbäck, Eric Saade, Ola.

Mitt val: Lars, varför är de två sista ens nominerade? "Manlig" står det ju







Årets livegrupp

 

Jockes val: In Flames.

 

Anders Fridén och hans bländande metal-artilleri får sällan den uppmärksamhet de förtjänar. Och live glänser bandet som mest.

Övriga nominerade: Kent, Hoffmaestro & Chraa, The Ark, Mando Diao.

Mitt val: In flames såklart!!!

Årets kvinnliga liveartist

Jockes val: Robyn.

Årets lättaste val. Det finns ingen svensk soloartist som kan mäta sig med Robyn live. Och det oavsett om de har penis eller inte.

Övriga nominerade: Melissa Horn, Amanda Jenssen, Anna Bergendahl, Agnes. 
Mitt val: Jag har stor förståelse för Js val men jag väljer Melissa. Hon och Linnros är 2010 sommargenombrott.








Årets genombrott

Jockes val: Oskar Linnros.

I januari visste knappt någon vem soloartisten Oskar Linnros var. Åtta månader senare framstår hans hjärtskärande soulpop som Sveriges viktigaste bekännelser sedan Hellström.

Övriga nominerade: Eric Saade, Anna Bergendahl, Justin Bieber, Andreas Grega.

Mitt val: Jag tycker inte själv att musiken e bra, men det e verkligen genombrott. Och vilka är de andra nominerade?

Årets svenska låt

Jockes val: ”Från och med du” (Oskar Linnros).

”En tredjedel av den jag var går hem. För en är krossad, en är din.” Visst, Linnros hade mig redan där.

Övriga nominerade: ”Keep on walking” (Salem Al Fakir), ”Unstoppable” (Ola), ”Nothing without you” (Mando Diao), ”Manboy” (Eric Saade).

Mitt val: Håller med, fast den inte e så bra. Alltså vem e den här Saade och varför har han efter en tjatig barnlåt fått en plats på denna lista? E han inte typ 12? Skulle han få en ROCKbjörn?!

Kommentera här: