Några veckor i Trondheim

Jag körde upp själv för första gången, hade inte ens Rocker med mig i bilen eftersom han redan var uppe hos Kent. Tidsplanen var att komma fram runt 00.00 och det lyckades jag pricka ganska bra med med marginal på min sida. På vägen upp sjönk temperaturen ständigt och i Åre var det bara 4 grader! Men ändå har vi haft tur med vädret hela tiden under semestern, runt 20 och soligt, lagom varmt när man ska göra saker. En baddag har vi haft också, tyvärr var vattnet ganska kyligt så man var ingen fisk direkt. Min mobil slutade fungera när jag passerat gränsen så jag har knappt några bilder själv då jag inte orkade ha med mig den så ofta, men på pappas kamera finns d massa fint så det ska jag bjuda på sen.

Semestern började med en shoppingrunda i Trondheim med min kära svägerska och sällskap. Sedan var det på lördagen dax för bröllop nr 1, Kents kusin Hallgeir och hans, numera, fru Elin. Jag var riktigt spänd hela förmiddagen och utanför kyrkan sken solen och vi mötte upp massa familj och vänner där utanför.
Solen lös genom kyrkfönstrena när bruden kom in, hon var vacker och alla var rörda.
På bröllop i Norge brukar inte alla var med på middagen, bara den närmsta familjen, så vi begav oss vidare med kompisar för pizza och öl. Sedan svidade Kent om till sin, numer berömda, rosarutiga kostym från Moods of Norway. Med turkos skjorta under blev det en partyhöjare av rang. Vi åt tårta, det fanns "bara" 19 tårtor plus glass och hjortron och godis. Oxå en annorlunda grej mot svenska bröllop, det finns en bröllopstårta sen har folk med sig tårtor. Vi var runt 100 som delade på det gigantiska utbudet. I slutändan verkar det tyvärr bli mer över som slängs än vad som ätits upp. Knasigt.

Söndagen gick bort i trötthet men på måndagmorgon hämtade vi Pernilla och Niklas på flygplatsen. Sedan mötte vi mamma och pappa vid gränsen, de kom med bil och vi åkte upp till Storengens gamla familjegård. Vi hängde där några dagar och var på Andra världskriget-sevärdheter enligt pappas önskemål. Jag blev dock positivt överraskad av hur intressant det ändå är. Stor skillnad mellan Norge och Sverige på den punkten, de var faktiskt med i kriget. Vi badade och solade vid Flaksjön och vi åt god mat varje kväll, tillredd av vår egna kock Niklas! Många öl och mycket vin, många böcker och mycket avslappning. Vi rotade på ladan och vinden på gården efter gamla roliga saker, det finns en hel del krigsgrejer där med, sen finns det gamla burkar, hundskinn, turkos gammal gammal barnvagn, massa möbler, ja en riktig skattgömma.
Jag satt och kollade igenom gamla papper som bl a var skattepapper på typ 26 kronor för augusti 1935 och sånt. Kvitton på inventarier till gården, och andra gamla saker som är roligt och intressant bara för att det är gammalt. Sköra papper med seriösa stämplar och sirlig skrift, dörrar för 6 kronor och cyklar för 12.

Sen åkte vi till stan och var ute på AiSuma, maten lika bra som vanligt, lokalen lika mysig och imponerande. En liten utekväll följde på det och vi hamnade på Brukbar som var ett riktigt skönt ställe. Tyvärr regnade det sen så det blev taxifärd hemåt. Några sköna stadsdagar med guidning av mig(?) följde på det och vi shoppade, drack öl och vin, turistade, fotade och handlade god mat. På Ravnkloa i hamnen drack vi öl på utserveringen och åt färska räkor med en gudomlig aioli och bröd. Vi köpte med oss ett kilo hem samt färsk torsk. Privata kocken gjorde en dundermiddag med hjälp av sin assistent Piffen.
Bakklandets uteplatser blev vår devis då det var kulturdagar inne i stan och väldigt packat med folk. På lördagkvällen var det livemusik på mysiga Rabarbra, och snubben var grym! Pappa köpte tom skivan. Vid toaletten på Rabarbra har de ett bokantikvariat. Jag dog!
Sedan åkte mamma och pappa mot Sverige och Pernilla och Niklas flög hem på söndagkvällen, jag städade hela lägenheten och var ensam några timmar innan Kent och Arild kom hem från svensexa. Ganska bakis. Jag hade tänt doftljus hihi.
På måndagen regnade det och vi var i stort sett bara inomhus, på kvällen gick vi på Lars och Melissa på Borggården. Det ni. Helt underbart.

Sedan följde några slappa dagar för mig när Kent jobbade. Sovmorgon, sola i fästningsparken, läsa, skriva, lyssna på musik och strosa runt. Så himla skönt.
Paketet avslutades med ytterligare ett bröllop i lördags, samma kyrka, samma festlokal, nästan samma folk förutom familjebiten. Och även det mycket härligt, vacker brud, strålande sol, sjukt många tårtor. Sen natt/tidig morgon.
Har verkligen haft det jättebra! Hoppas ni haft en solig och varm semester, hörde om allt regn här, verkar galet, tur att vi sålde våra Sonispherebiljetter och valde soligt bröllop istället ;)

Gammalt flygfoto av familjegården
Hästarna och fåren gick precis utanför huset, de kollade läget när man lagade middag
Rocker blev nöjd när några av oss sov på golvet i Trondheim, hans nivå liksom
Fästningsparken ovanför lägenheten
Nidarosdomen
Munkholmen
Blir mycket utsiktsbilder för den är hela tiden så slående
Hurtigrutten ligger inne
Fjordar genom fönster i farten
Vatten överallt, många broar att klättra
"Entrén" till Svartlamon, love it!
Tanten återfinns på flera ställen i stan...
Majsipajsigt på Möllenberg
Regning hemfärd, tre gamla PV på bärgning som åkte in på demontering :(
Den här killen råsnarkade hela vägen hem
Jag kom ända till Arlandastad, då hände det här, blev sittandes ett bra tag. Riktigt obehagligt men tydligen gick det bra för dem ändå.

Kommentera här: