Luciadagen!

I lördags hade vi glöggfest med bostadsrättsföreningen, en trevlig tillställning under eftermiddagen. Jag hade bakat en mandelkaka och en med apelsin, choklad och rom. Sedan packade jag lite och åkte till Sofie och Alicia, vi lagade enkel men supersmarrig mat. Rökt lax, stekta tigerräkor, sallad, avocado och youghurtsås. Alli var lite trött i ögat och fick lägga sig tidigt, vi kollade på sista Så mycket bättre (det kommer en till säsong btw!)  men detta sista avsnitt var inte så jättebra.
Sedan kollade vi på Bröderna Karlsson, den var ganska rolig! Att Sofie var trött kan man förstå, hon hade ändå jobbat hela dagen. Att jag var lika gäspig är en gåta. Vi lade oss tidigt och jag sov som en stock. Morgonen efter var det grötfrukost och lek med Fliso, mest "gömma sig" kanske det roligaste hon vet.
Sedan åkte de iväg på shopping och jag hämtade Carolina för en årlig tur till Steninges julmarknad, den mysigaste jag vet. Härlig stämning i den gamla stenladan där golvet knakar och folket trängs. Vi mötte upp Helen, Linus och Selma och gick ett varv men jag köpte ingenting. Carro köpte en skål.
På hemvägen stannade vi på Plantagen och där hittade jag äntligen brunt julklappspapper som jag älskar. Med röda snören och lack är det det finaste att slå in med.
Och slå in klappar var precis vad jag gjorde när jag kom hem, med en lussebulle, en julmust och sedan rödvin. Massa massa klappar från Thailand!
För att fortsätta i stämningen, med tända adventsljus och allt, kollade jag på A christmas carol med Jim Carrey, blev liksom aldrig av förra året. Sedan fortsatte söndagskvällen i detta lugna spår.
Idag är det Lucia! När man inte går i skolan längre försvinner det mesta av vitsen med den här dagen, men jag lyssnade på Luciatåg på Svt2 imorse och vägen till jobbet var kantad av marschaller så det var mysigt. När jag kom hit tände jag massa ljus och släckte ned.

Kommentera här: