Romjula

Meaning dessa mellandagar vi nu är inne i. Jag är tillbaka i civilisationen i Trondheim, ont i halsen och snorig men annars är det bara fint. Julen har varit otroligt lugn och skön och präglats av mättnad och åter mättnad, mycket trevligt umgänge och massa fina julklappar.
Idag ställde jag klockan på halv åtta och är nu igång och jobbar, går smidigt och känns bra, förutom halsen då.
När vi åkte upp tog det dubbelt så lång tid som vanligt upp till Hudiksvall, dit är det motorväg så man brukar kunna trycka på, nu var det först olycka som gjorde allt stillastående en timme, sen var det ordentligt med snöstorm. Hastigheten låg mellan 30-40 och en gång fick jag stanna på motorvägen för jag inte såg nånting alls. Det var småcreepy och ansträngande och när vi stannade på vår stammispizzeria i Iggesund var vi båda trötta. Men efter det gick allting fint, vi svängde av inåt landet och vädret blev bättre, sedan flöt det på utan problem, Kent körde och jag var DJ. Ett tag var det 30 minusgrader. Det är inte så varmt....
Vi kom fram prick klockan tolv, vi startade halv ett från Väsby.
Jag sprang in till Rocker och vi blev så glada att se varandra efter nästan två månader. Vi åt lite middag där hos Kents gudmor och Rocker höll sig intill mig hela tiden. Sedan åkte vi till Kents pappa och somnade sött.

Dagen efter, alltså dan före dopparedan(!) hälsade vi åp Kents gudfar, sedan åkte vi till stan och hämtade lite grejer och skulle köpa nå skor och kläder till Rocker. Det var 25 minus här och saltade vägar och Rocker frös. Men allt i hans storlek var slut, det var väl fler småhundar som frös helt enkelt. Han fick två strumpor till baktassarna och det var inte populärt vill jag meddela. Vi hämtade sedemera upp Frank och körde tillbaka till Meråker. Ett glas rött senare och jag hamnade i instant ledighetsmood. Vi lade alla paket under granen, förvånande många! Jag gick och la mig eftersom jag ville att det snabbt skulle bli julafton!
Och när jag vaknade så var det julafton!
Jag åt vört med västerbotten och såg både A christmas carol och Kalle Anka. Vi åkte ner till affären och köpte några bortglömda matgrejer men kyrkan var vi tvugna att skippa för det var 25 minus och en kall kyrkbänk lockade för lite. Vi åkte i alla fall och tände ljus på några gravar innan det blev dags för julen att ringas in.
Till middag åt vi ribbe med sprödstekt svål, medisterkak och julkorv, till det kokta grönsaker, rödkål, surkål och god sås. Efteråt hjortron med grädde och sen tänkte vi att det vore på sin plats att ta tag i högen under granen. Jag fick den första klappen, då var jag tvungen att följa med till köket, och där i frysen låg en stor påse lingon som jag önskat mig!
Sedan fick jag även Band of joyskivan, hemstickade raggsockor, en bok, leggings, matt överlack, pengar, både norska och svenska, vin, långa raggsockor, koppar, eltandborste och av Rocker fick jag soundtracket till Cornelisfilmen! Duktig hund det där.
Juldagen gick i det lugna tecken den bör, leka lite med klapparna, kolla film, åt svensk sill och den godaste ugnsbakta lax jag nånsin ätit, en stor röd rackare som legat i frysen sen den fångades i somras, på kvällen åkte vi och fikade och sen var det tillbaka till soffläge. Temperaturen hade blivit mildare också vilket var skönt.

Söndagen började med julfrukost hos Kents småssyskons mamma, de bor i världens finaste hus. Som taget ur en inredningstidning men med massa hjärta och värme. Ett gammalt gammalt hus med massa antikviteter och fina saker men med moderna coola inslag, som en guldmålad träpanel och färgglada tavlor. Jag älskar att vara i det huset och bara se på allting. Hilde hade dukat upp till långbord som dignade av godsaker och vi å, återigen, tills andnöden satte in. Efter det åkte vi tillbaka och kollade på Polarexpressen, en riktigt mysig julfilm det!
På kvällen hade vi bjudit in till rakfisklag, rakfisk kan nog mest sammanliknas med vår surströmming, men den är mildare. Den äts med potatis, en typ av tunnbröd, mjukt eller hårt, lök, römme (gräddfil) och senap. Öl och akvavit är ett måste och stämningen blir därefter. Vi tänkte ta oss ut på fest men plötsligt var klockan tre, ni vet hur det kan bli. Jag lade mig i alla fall då och efter det åkte killarna till en kompis för att inte störa oss som sov. Kent var ganska opigg när jag hämtade honom igår på dan, han sov och vi kollade Harry Potter. Sedan var det dags för magen att börja jobba igen, släktmiddag med älgkött i massor! Jag kände halsontet som ett hot mot formen och jag var trött men glad. Vi packade sen bilen full och åkte till Bakken för att stänga av strömmen där. K hade nämligen besök av Deno från Madrid för några veckor sen, då var de där uppe men en eftermiddag hade det snöat så mycket så de kom inte upp! Sen dess har det varit svårframkomligt på den vägen men med vår superbil var det inga problem alls. Jag förvarnade spöken att vi var på väg och med pannlampa pulsade vi genom snön.
Jag älskar att vara där! Igår var det så stjärnklart som om man såg på en tavla uppspänd ovanför. Helt tyst och otroligt imponerande, himlen var som en strålkastararena.
Väl framme i Trondheim tömde vi bilen på våra en miljard påsar, jag är en riktig baglady. Nu ska vi vara här året ut, hihi, låter roligt att säga.

Hoppas ni haft en underbar julhelg och att ni inte fryser ihjäl. Nu är det inte kallt här längre, bara tre minus, hoppas det kan hålla sig så.
Bilder får ni en annan dag.
1 mamsen:

skriven

Ojoj vad mycket ätande ni hunnit med! Låter mysigt och avslappnande iallafall.



Många kramar från Mami

2 jojo:

skriven

ja d har vi, saknade er såklart!

3 Hilde:

skriven

Hei Johanna! Tusen takk for fine ord, ble både rørt og glad :) Trivelig at dere kunne komme på besøk, håper på flere besøk i 2011! Godt Nytt År til deg, gleder meg til å følge din flotte blogg videre.. klem

Kommentera här: