Thaithai julkalender Dag 1

En snabb stund senare är vi iväg i en färggrann buss med en hurtig reseledare i högtalaren. Just då får jag oerhörd charterångest och känner hur mycket mer gärna man suttit i en egen taxi. Men biten till hotellet är inte lång och under den dryga halvtimmen passerar vi spännande handelsplatser, hus i rosa och mintgrön och guldbuddhan på toppen av ett berg. Det enda unset charter jag går med på är transfern fram och tillbaka till flygplatsen så det är bara att njuta av utsikten.

 

I hotellreceptionen serveras vi juice och ett varmt välkomnande. Fem minuter sebare efter ett snabbt ombyte till bikini på vinterblek solhungrande kropp glider jag till poolen. De nya sandalerna är hala undertill!

 


En avduschning och nedstigning i poolen var precis det som behövdes för att få en till verkligheten. Vi är här nu! De andra ansluter och vi får underbar service vid poolen, de häller upp ölen, dukar fram lunchen, och jag äter underbara nudlar med böngroddar, räkor och tofu, allt inuti en omelett! Lätt nåt av det godaste jag ätit nån gång. Två Singa senare och mamma säger att jag inte får bada efter att ha ätit men jag simmar över till solstolarna. Finner ändå ingen ro i kroppen. Jag är såklart trött, men samtidigt uppspelt, och stel men orkar ändå inte röra på mig. Och nu är vi ju ändå här så det är ingen idé att skjuta på något. Jag tar en massage. Axlar, huvud och ansikte. Blir religiös och försvinner in i en annan värld. Oljiga drag och fingerfärdiga tryck genom mjuka tyger. Den här massagen trycker bort kontors- och flygstolsstelhet i ett nafs. Plötsligt har en timme gått. Jag ska hämta pengar från väskan vid poolen men ett varmt skyfall har startat så alla har tagit reträtt till rummen. K sover som en stock, jag går i dvala till den gulliga tjejen med cirka 70 sek. Sen somnar jag bredvid min karl i ett svalt hotellrum.


Tidig kväll går vi ut från hotellet, möter upp alla. Spanar lite i förbistroset i de otaliga stånden och butikerna som lockar mig med sina fina saker! Middagen intas på en stor restaurang med toppigt tak och ljusslingor som myser till det hela. Ungefär samtidigt som jag får in fiskkakor med chili och mangosallad börjar det regna igen. Vi sitter trygga under tak och bara myser. Jag har verkligen längtat efter denna sorts mat. Efter en nöjd måltid promenerar vi tillsammans runt och kikar på allt och inget. Tillslut blir det frozen drinks och Bloody Marys på en mexikansk bar. Tillbakalutade i stora trästolar med fötterna på blanka stubbar. Vi är här nu.

Men vi har lurat natten och dygnet, klockan blir nio här, tre på eftermiddagen hemma i Sverige. Jag har sovit två timmar på mer än ett dygn. Linserna skaver, vi återvänder till hotellsängen. Och fixar internet...

 

 

1 Gunsan:

skriven

Me like! Bra julkalender - ser fram emot resterade delar och fotografier :) Vi kan vara hos dig på lör - det blir jättebra! Vill ju se all shopping!!

Kommentera här: