Thaithai julkalender Dag 4

Idag sover vi länge och vaknar när frukosten är förbi. Utanför hotellet finns ett stånd på knappa två kvadrat där vi köper bananpannkaka, sandwich och äpple- och mangoshake. Det är liksom bara krossad is och frukt mixat, så otroligt läskande, svalkande och gott! Ett dopp i poolen friskar upp och sedan intas ryggläge men idag i skuggan. Man känner att huden är mätt av sol. Ett lätt regn får oss att fly in för en timslång oljemassage på vackert mönstrade madrasser på breda ornamenterade träsängar. Efter det steker solen obarmhärtigt igen. Vi promenerar med sjal över axlarna på en enkel lunch för två. Och här snackar vi enkelt. Matstånd på rad, kopplade till kokerskornas mopeder, det är mobilt i allra högsta grad. Jag pekar på några spett och frigolitskålar, hon häller chilisås i en påse, vi sätter oss bland flugorna på varsin plastpall och äter godsakerna, det visar sig vara vegetariska vårrullar, friterad scampi, krabba påspett, fiskbollar på spett och vårrullebitar med korv i. Och det är så gott så gott. Vi dricker en stor flaska vatten med sugrör i. Det är en hurtig festmåltid och den är underbar. 120 Baht.


Vi byter kalsongerna som K hävdar är bakochframsydda, hos den trevliga försäljaren från häromdagen. En mataffär är alltid spännande att botanisera i när man är utomlands, vi hittar smink, glass, buddhor och krämer. En karthoi står i kassan. Han har finare naglar än jag. Dags för ett dopp säger kropp och knopp, sedan läsställning vid poolen, verkar vara dags för regn säger himlen, jag lägger mig på soffan under tak på terassen. Min favoritplats. Där kan man skåda himmel, hus, berg, regnskog, tsunamilyktor i skyn och färgglada blixtar.


Med turkos klänning och ny blomma i mitt hår beger vi oss till ett litet avlägset torg. Pernilla och Niklas åker till Krabi town, jag är nyfiken på deras omdömen när de kommer tillbaks. På torgets enkla restauranger kan man äta dagens fångst, jag ville ha musslor men de var slut, det blir istället krabba för min del. Och morning glory, som vi äntligen fått reda på vad det är. Jag gissade förut på nån form av ägg men det är spenat! Med chili och vitlök har den wokats innan jag får den till mitt bord, krabban har klor som en urtidsfilur. Mamma får in en wok som de först flamberar i meterhöga lågor som trots avståndet slickar våra ryggar. En grillad barracuda är inte vad vi förväntat oss men det gör ingenting när festmåltiden kostar några spänn per person med några öl osv.

Vi går från centrum mot en bar vi passerat nån dag tidigare, förblindade av mysig inreding, hög musik och discostämning ser jag bara först att vattnet är kant i kant med baren. När vi var här för ett tag sedan var det ebb, vilket vi förstod då men inte insåg vilken skillnad det var på vattennivån. Vi uppdagar efter detta att den här platsen säljer mer än drinkar, tjejerna nästan nakna i minimala shorts och höga klackar, de flamsar och bjuder ut sig själva på ett sätt som måste vara väldigt krävande i längden. Drickan är ingen höjdare, rödvinet smakar motorolja. Att det kan var kallt och surt kan jag leva med. Men vill jag dricka nåt som kan sammanskopplas med kubik ska det inte var rödvin utan ett hemkört som får en att ramla baklänges.


Vi splittar på oss och jag och K handlar lite på ett fräscht och spännande apotek, sen köper K en vit tunn skjorta mot solen och jag ett Rolling stoneslinne. Nu sitter vi i sängen med Backyard babies på nya dockingstationen och cola och pringles och ska släcka lampan tidigt. Imorgon väntar en get together samt nattlig folkfest...

 

 

Kommentera här: