Thaithai julkalender Dag 9

 

Vaknar och äter lite frukost, de andra ska åka till Krabi town, först tvekar jag men ombestämmer mig efter att ha känt att jag inte är i toabehov längre. Dock är jag sliten på flera sätt men lite sightseeing och shopping hjälper ju mot det mesta! Vi åker Lexusbuss till stan och den är liten, varm och fylld av lukter. Den stora korsningen har gorillastatyer på höga pelare som håller upp rödljusen som signalerar åt vilket håll du inte får köra.

Vi går loss på ett litet mall, det påminner om El Corte Ingles som är en av mina favoritplatser på jorden. Det är skönt att få titta i fred utan påstridiga försäljare och det är skönt att ha en prislapp och inte behöva pruta och böka fram och tillbaka. Jag köper presenter och juklappar, jag hittar nya Converse vilket jag hoppat  på för mina gamla är i slamsor. Jag köper ett par ballerina, datorfodral, fläkt till datorn, necessärer, hårspännen, smycken, krämer och massa annat en kvinna behöver. Vi äter flottig lunch på KFC som ligger i centrumet, jag vågar knappt svälja nånting med min ostabila mage. Regnet är på intågande och vi åker till Big C, ett annat shoppingcenter. Jag köper väska, solglasögon, smycken, mera presenter och Pernilla köper coolaste sandalerna i skinn som jag helt missat. Det här påminner mer om Carrefour och jag är lika lycklig för det. Jag älskar att shoppa utomlands!

 

Genom djupa pölar åker vi tillbaka, vanen måste nästan stanna innan pölarna som täcker hela vägen i bredd. Vi sätter oss i poolbaren med en drink och sedan går vi tjejer på lite mer shopping och jag letar efter thaityger, som tunna saronger egentligen som de har som dukar och som ligger på madrasserna på massagesängarna och som även används vid thaimassage. Men jag hittar inga. Jag köper tre små buddhor för 100 B. Nu har jag köpt sammanlagt sex stycken småbuddhor...!

På kvällen föreslår jag faktiskt att jag vill äta något västerländskt, vi tar en italiensk restaurang där ägaren som är italienare är på plats och direkt när vi satt oss får vi grissini och pesto framställt, bra start! Jag går på antibiotika och får inte äta mjölkprodukter enligt vår apotekare där vi typ är stammisar nu. Allt jag kunnat tänka på hela dagen är därför glass glass glass. Nu kommer jag på att jag inte kan ta in en pizza men jag småfuskar med en liten bruschetta med lök, tomat och mozzarella och en med rökt lax till förrätt. Sedan får jag och K in stora tallrikar med hemgjord köttfylld tortellini och pesto till det. De andra äter goda pizzor och Piffen får in en gigantisk kotlett i schnitzelstil.

K har sprätt igång sin shoppingnerv och vill kolla lite mer så vi går iväg och jag hittar mina tyger! Köper tre rakt av, han hittar en tavla med insekter. Uppstoppade eller vad man kallar det. Cool men inte så fräsch. Vi möter upp de andra och går mot strandens ände, där jag och K tog morgonpromenad första morgonen. Där ligger The last fishermans bar. En bambuvärld med lyktor och lampor, kokosnötter och vindspel, en riktig thaidröm med sand mellan tårna och en drink i handen. Drinklistan är spektakulär i ingredienser men framförallt med sina roliga drinknamn. Jag tar en magdrink utan alkohol med olika juicer, det beställs även Sexy eyes och milkshake.

 

Återigen är det vi ungdomar som går hem först, gamlingarna fastnar på Rockbaren mittemot hotellet.

Kommentera här: