Hamam i Väsby!

Det har tursamt nog öppnat ett Hamam här i Upplands Väsby, i Infra city närmare bestämt, Hamam oriental.
Jag fick presentkort där i julklapp, innan det ens hade öppnat, så idag begav jag och mamma oss dit för några timmars avslappning.
För er som inte känner till denna turkiska tvagningsprocedur ska jag presentera den lite närmre.
Det börjar med att du tar av dig till bikini (swedish version) och får en handduk med betoning på duk, den är nämligen tunn och typ i bomull, inte frotté, samt ett par träsandaler. Med detta på sitter du i ett hotroom (typ bastu) med eukalyptus i luften. Där öser du varmt vatten över dig för att få igång kroppen och ångan. Detta är snäckformade handfat med fina mönstrade mässingsskålar. Sedan går du och lägger dig på en stor varm, rund kaklad sten, sk navelsten. Den är i mitten av helkaklat rum med handfat och bänk runtom. På navelstenen ligger du med en kudde under huvud och fötter medan en man, ja en man, tvättar dig genom att ösa varmt vatten över dig ur en skål, sedan skrubbar han hela din kropp noggrant och med ganska hårda tag, efter det doppar de ett "örngott" i tvålvatten och blåser sedan upp det till en stor boll. Den för de över dig mjukt som ett moln och hela du ligger inbäddad i skum, de masserar med dadelfiber och filar fötterna, skrubbar handflatorna och missar inte en fläck i allt från ansiktet till armhålor.
Du ligger både på rygg och mage under behandlingen och slutligen sitter du upp och får håret tvättat ordentligt och skönt. Som avslut sköljer de bort all hud och tvål med öskaret och det kommer även kallt vatten om vartannat. Axlar och armar masseras och fingrar knakas. Sen kan du ta igen dig lite i hotroom innan du eve duschar.
Men det ska jag säga att när vi gjorde detta i Turkiet kastade de vattnet mer över hela rummet och alla oss och ibland var det iskallt, det är ju renande såklart och sätter igång blodcirkulationen men här var det mildare med kallvattnet. Annars var det äkta, det är en turkisk man som öppnat detta och det är inte nån modifierad halvsvensk version av behandlingen.
När vi gick in och skulle lägga oss på stenen var det bara jag och mamma och det var en turkgubbe och en ung kille som var rätt söt med fixat hår och piercingar, jag styrde snabbt mot gubben för kunna slappna av haha.
Dehar även massage och akupuntur och laserbehandlingar för värk. Allt är inte helt klart ännu, t ex har itne duschdörrarna och krokar och diverse kommit ännu, därav har de inte gjort någon reklam för sig ännu berättade han. Men det har stark potential, lite mysigare belysning i den stora foajén med massa sköna soffor att dricka te i och man har lätt spenderat några timmar i en turkisk oas.
Det var ett trevligt gäng och jag rekommenderar starkt ett besök!
Omklädningsrummet
Här är själva "behandlingsrummet" med den stora navelstenen i mitten.
Mosig mamma efteråt
Jag ligger i en skön fåtölj efteråt
Så här fint hår får man av Hamam (orkade inte titta)
Renare än nånsin (?) och ordentligt insmord babyhudlen ska jag nu lägga mig och njuta av min avslappning!
1 Linda:

skriven

Åhhhh.. det som är så skönt!

Men jag skulle nog känna mig liiite obekväm om det var en man!

Kommentera här: