Ett annat snyggt museibesök, Rijksmuseum, Amsterdam


Vi bodde på andra sidan kanalen för detta vackra museum, vår båthållplats låg precis här.



Maffiga oljemålningar dominerar samlingen, dock var inte hela museumet öppet när vi var där pga renoveringar.
Men jag gillade verkligen sättet de hängt tavlorna på, den stormönstrade tapeten bakom framhävde takhöjden och storleken på verken. Titta noga ovan så ser ni medaljongmönstret.


Det mest kända verket som hänger där är Rembrandts Nattvakten, magnifikt målad, storleken, färgerna, ljuset. Färdigställd 1642, 363 centimeter hög och 437 centimeter bred. Den är nu något beskuren på sidorna pga en flytt.

Här ser ni hur stor den verkligen är.

Kanske gillar nån denna version bättre?

Jag fastande verkligen för gamla klassiska oljestilleben när vi var där, många porträtt såg så dystra ut, människor som inte log, obehagligt uppstyltade barn i kostymer. Jag tycker det är grymt imponerande hur man kan måla t ex glas och avspeglingar av färger och omgivning i blanka materiel.
1 Frida:

skriven

Den här bloggen är ju skön... ska jag götta mig med senare när jag har mer deg-tid. :)

Kommentera här: