Lisbeth vinner igen

Jag såg inte hela Guldbaggegalan men när Noomi tar emot priset för bästa kvinnliga huvudroll ryser jag. Det är som att Lisbeth vinner igen! Det kändes ganska uppenbart vem som skulle plocka hem detta pris samt vilken film som skulle kamma hem flest baggar överhuvudtaget. Noomi är cool, coolare, coolast! Kombin Greta Garbo, Audrey Hepburn möter Sigourney Weaver och Modesty Blaise. Hon konstaterade att hon fastnat med klänningen när hon gick upp för trappan, hon skrattade åt Musketörernas outfits och hon sa: Tack. Tre gånger. Hon bär nog mkt Lisbet inom sig, det är liksom ingen man skakar av sig i första hand.
Den timmen jag såg var tyvärr kantad av stavfel och en nervös Johan Glans. Ändå rolig såklart men Sissela Kyles skor är svåra att fylla. Sen kom Stellan och Mads. Maaaaaaaaaaaaaaaaads. Jag dog.
Hur vacker kommer deras son inte bli när han växer upp? Jag tycker de är creddiga, mystiska, mörka och råcoola. Befriande att se något annat i Sverige. Tack!
Nästa år kan vi förvänta oss mycket Joel, det gillar vi! Jag såg honom sitta i publiken och invänta 2010.Tyvärr kunde jag inte följa med honom ikväll. Jag tycker det var kul att även Bröllopsfotografen och I taket lyser stjärnorna fick priser, två riktigt bra svenska filmer långt ifrån varandra.

Alla vinnare här:

Film: "Män som hatar kvinnor"

Biopublikens pris: "Män som hatar kvinnor"

Regi: Lisa Siwe "I taket lyser stjärnorna"

Kvinnlig huvudroll: Noomi Rapace "Män som hatar kvinnor"

Manlig huvudroll: Claes Ljungmark "Det enda rationella"

Kvinnlig biroll: Anki Lidén (I taket lyser stjärnorna")

Manlig biroll: Kjell Bergqvist (Bröllopsfotografen)

Manus: Ulf Malmros "Bröllopsfotografen"

Hedersbaggen: Producenten Waldemar Bergendahl.

Dokumentär: "Ebbe the movie"

Gullspira: Rollsättaren Maggie Widstrand

Foto: Hoyte van Hoytema ("Flickan")

Kortfilm: "Skrapsår" av Gabriela Pichler

Utländska film: "Det vita bandet"

 

Särskilda insatser:

Isak Gjertsen, chefsanimatör ("Metropia")

Malte Forsell, line producer (Mammut)

Johan Söderberg, klippning/musik (Videocrazy)

Kommentera här: