Sockerkaka med twist!

Min egen modifiering av sockerkaka!
Denna provade jag mig fram till igår, jag tillsatte vätskan, nötterna och smorde formen med sesamfrön, och det blev supersmarrigt!
150 gram smör
1½ dl socker
½ dl råsocker
2 stora ägg
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
½ dl vatten eller mjölk
½ dl malda mandlar
½ dl grovt mortlade mandlar
Någon droppe bittermandelessens

Vispa smör och socker poröst i några minuter. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och mandlarna i en bunke. Tillsätt ett ägg i taget till smör och sockerblandningen under kraftig omrörning. Vänd i mjölblandningen till en smet och häll i formen. Grädda i cirka 40-50 minuter 175 grader
Jag smorde formen och strödde sesamfrön i den, tillsammans med råsockret i smeten blir det en knäckig yta, det går nog att byta mer av sockret mot råsocker, det ska jag pröva nästa gång. Det kanske kan vara gott med en del sesamfrön i smeten oxå, hmmm, mycket att testa på.
Det går väl även att tillsätta mer mortlade mandlar. Kanske gärna på ytan! Eller mandelspån, alltid gott.
1 Annster:

skriven

Jag håller med dig :)

2 Sockerkaka:

skriven

Vilket smarrigt recept på sockerkaka! Starkt tycke för sockerkakor, mest klassiska bakreceptet!

Förresten har du en riktigt fin blogg.

Kommentera här: