Libros

Mysigt med en sån  här riktig läshörna. Själv läser jag mest i soffan eller sängen. Just nu läser jag Sommarsquash Toholosh, en sydafrikansk bok som jag köpte när jag var sjuk. Och äntligen har jag börjat läsa Joan Didions Ett år av magiskt tänkande. Har tänkte jättelänge på den. I Norge i helgen ska jag läsa en svensk bok som heter Myrra.
När jag bor i hus nån gång om hundra år. Då ska jag ha ett bibliotek med ånga sköna läsplatser och bra punktbelysning. Taklampor är snyggt men ingen belysningskompis av rang.
Min favortibokaffär är den här secondhandaffären i mitt älskade Torremolinos. Trots att den ligger ett kort stenkast in på en tvärgata från huvudshoppinggatan Calle San Miguel så känns den trånga gränden mystisk och ödslig.
In genom en dörr och direkt uppför en brant trappa med böcker under varje trappsteg. Där uppe finns en trång butik men med bra sortering efter språk och genre. Turisternas spår var många och det fanns svenska böcker, många sommardeckare, typ Liza Marklund men mest var det faktiskt riktigt gamla böcker typ de man även skulle hittat på landet eller hos en äldre släkting. Typ gamla pojkböcker om cowbos och indianer och rövarhistorier från 60-talet. Buffalo bill odyl.
Men vi handlade engelska pocketar, konstböcker och foto och faktaböcker. Sen lämnade vi in böcker vi läst ut som vi köpt eller haft med oss ner. Den brittiska ägaren har en anteckningsbok där man har ett konto, man får några euro per inlämnad bok som man kan byta till sig nya böcker för. Bra business för dem att få tillbaka samma bok igen, köpa den för nån euro och sälja för det dubbla igen.
När K åkte ner för att hämta hem våra saker från Spanien, då gick han dit och avslutade vårt uppskrivna konto och fick hämta ut böcker för runt 30 euro, det är fem-tio böcker där. Mycket lyxigt. 
Värsta 80-talsbilden från mina gamla kvarter
Nästan så här såg trappan ut

Kommentera här: