Vidrig dag, varning för kväljningar och hög äckelfaktor

Igår hade jag en jobbig dag i vidrighetens tecken. Det började med en trött morgon (ok, klagosamt, men ändå) fortsatte med den upptäckten av den äckliga fästingen, sen ramlade den äckliga fästingen av och landade i golvet med ett litet hårt knäpp, skitäckligt. Sen var jag tvungen att tvätta med sårtvätt där den suttit på Rocker, och pappret blev helt smutsigt från såret, annars blev Rocker nyduschad förra lördagen så han är ren. Jag är ingen omvårdnadsmänniska, inte ens när det gäller min lilla grishund. Sen fick jag massa äckliga länkar till Youtube på äckliga apfilmer, apor är inte gulliga djur utan ganska jobbiga att se på med sin människoliknande neandertalarstil. Sen började det pratas om vad Nayra läst i hundböcker, att på vissa hundar måste man tömma analsäckarna. Då klämmer man runt där bak ungefär som när man klämmer en finne. Ut kommer klegg som stinker, det är samma sak som skunken använder sig av vid försvar. Vi tyckte det lät konstigt och googlade på det och läste äckliga historier om folk som fått det på kläderna och var tvungna att kassera dem osv.

Sen när vi kom hem gick lilla granntjejen ut med Rocker, ganska snabbt kom hon upp igen och sa förskräckt att Rocker fångat en groda. Jag sa att det händer och tog in honom, nej men då har han den stora äckliga grodjävlen kvar i munnen, benen hänger ut på ena sidan. Alltså jag dog! Så släppte han den, han har aldrig dödat dem han bara har dem i munnen och skakar lite. Men då hoppar den iväg, i min hall. Sammanbrottet var nära. Jag slängde in Rocker i badrummet och grodan satt så jag inte kunde stänga ytterdörren.
Alltså tidigare har jag aldrig ägnat grodor många tankar men sen Rocker började försöka fånga dem och ibland lyckades och sen började kräkas har ju jag fått äckelfobi. Som tur var verkade denna giftfri och Rocker mådde inte dåligt alls. Men jag hade en groda i hallen.
Linus var inte hemma och varken Selma eller Helle var sugen på grodlår, vilket jag har full förståelse för. Så fick jag hjälp av grannen mittemot, tjejen faktiskt som inte alls tyckte det var läskigt eller jobbigt. Men då var grodjäkeln borta, äckligt, i min lägenhet! Fast den låg mellan två skor i hallen. Hon lade den i en tom burk och jag bar ner den i en tom stor hundmatpåse och tog med mig en kartong från Helle som skulle slängas och ändå kände jag när den rörde sig i burken. Kräks vad vidrigt det var!

Rocker skämdes "som en hund" när han en timme senare när allt var över och jag hämtat in tvätten äntligen släppte ut honom från badrummet. Han försökte gå till hallen sen och jag sa bara lugnt att nej du får inte gå dit idag. Sen lade han sig och jag körde silent treatment och när jag gick till sovrummet kom han efter och puffade upp dörren. Jag sa att han inte var välkommen där inne och han förstod och lade sig utanför. Men idag e vi kompisar, man kan inte vara arg för evigt. Men det blir inga kvällspromenader förrän det blivit kallt igen.

Men vad ska man göra med det här grodfångarproblemet? Hittar inga liknande berättelser nånstans. Vi har skällt såklart, lagt ner honom på rygg för att göra honom passiv, buffat och puffat och dragit och allt. Problemet börjar redan när vi går utanför dörren och han märker att det är mörkt och blött, hela hans inställning ändras. Och så vet vi att vi blir spända för vi vet vad som möjligtvis väntar. Till saken hör också att det är väldigt mycket grodor ute på kvällarna där vi bor. Bara från porten till bilen kan det vara 20 stycken en vanlig kväll. Och han blir ju dålig när han tar dem, och sämre för varje gång (förutom igår då, den verkade giftfri av nån anledning). Nu räcker det med att han nuddar dem med munnen för att han ska kräkas och ramla bakåt. Så jävla jobbigt med den här grejen.
Annars har vi den perfekta, sötaste, mysigaste och bästa hunden i världen.
1 mamsen:

skriven

Men snälla nån, en liten groda är väl inget att få panik för! Men jag förstår dej, känner själv sådär inför spndlar o andra kryp. T.ex en grön gräshoppa i vår soffa som var 10 cm lång och hoppade/flög omkring....



M

2 jojo:

skriven

jo den va stor som min hand! blä, man vill ju inte ha dem inomhus.

3 Lollo:

skriven

Fy bubblan! Jag som tycker att det är jobbigt att fånga spindlar nu när jag inte har C här, det är ju inget mot grodor som hoppar runt.

Kommentera här: