Hur var Berlin?

En trevlig stad, lätt att ta sig runt i med kommunala trafiken, jag köpte ett Welcome to Berlin-card för 22 Euro, då fick man åka kollektivt i 72 timmar, samt massa rabatter på olika ställen.
Jag åkte tunnelbana, buss och tåg flera gånger om dagen, bara att kliva ner i tunnlarna och på de fräscha tågen. Supersmidigt! Samma sak gällde att ta sig till och från flygplatsen.
Kartan för kollektivtrafiken var överskådlig men jag tycker det var lite svårt att hitta i staden, det var många torg och platser som man inte visste vilket håll man skulle ta sig från, det fanns inget konkret centrum utan flera småområden i stan som var intressanta, jag gick med näsan i kartan hela tiden.
Staden var vacker och modern, den luktade inte illa som många sagt. Jag hittade många lummiga områden med fina ståtliga hus, mycket vitt eller starka färger. Men inga gamla dörrar och trånga gränder. Det fanns många parker och grönområden, Berlin är helt platt så i stort sett alla cyklar och plingar hela tiden!
Det var många spännande krockar mellan supermoderna spacebyggnader och gamla anrika historiska byggnader.
Det var billigt, en taxichaufför berättade att det är Tysklands billigaste stad. Jag åt fem tapas och drack ett glas vin för 12 Euro, Currywurst kostar 2 Euro, stora och ordentliga mackor på bra bröd med gudomliga ostar och salamipålägg kostar 2 Euro, thai take away kostar 2 Euro. Överallt kan man köpa goda smörgåsar och bakverk, i tunnelbanan, på gatan osv. Alkohol serveras överallt, billigt och inte massa restriktioner. Det är mycket fokus på ekologiskt, kravmärkt, utan tillsatser osv, caféerna använder sojamjölk, grönsakerna är närodlade, hudvårdsprodukterna är parabenfria, vid varje papperskorg finns det flera för sopsortering.
Staden är ren och folket är glatt och trevligt.
Jag kunde inte ett ord tyska innan, visste inte ens hur man sa hej, jag hängde snabbt med i orden, att läsa menyer och information var lätt, eftersom svenskan och tyskan är likt på många ord. Man förstod vad folk menade om de frågade något i kassan eller på restaurang eller så.
Det var kultur och historia vid varje gathörn, roliga butiker med konstiga saker, mycket second hand, men också väldigt många HM-butiker, många köpcentrum och små marknadsplatser.
Jag testade inte på något uteliv eftersom jag var själv, men det vill jag verkligen göra nästa gång jag åker dit med sällskap!
Jag såg många tåg och bussar som gick till andra ställen i Tyskland, (såklart) men också till Warszawa och Köpenhamn, så ett förslag kan ju vara att man skaffar en biljett till den billigaste platsen, hänger där några dagar, och sen åker en resa genom länderna på vägar eller räls och tar några dagar i den andra staden. När man ändå är nere i krokarna liksom.
Mest imponerad är jag över det rika matutbudet, man kan köpa bra mat överallt för lite pengar, och folk äter överallt och hela tiden.
Staden har en trevlig aura över sig på alla sätt och muren står där som en intressant påminnelse, det som en gång delade staden och folket är kanske det som gör att de nu vill vara helt förenade och inte låta något stå i vägen för en lycklig och modern stad med anrik historia. Trots att det är en stor huvudstad i Europa påminner den mycket mer om Krakow än om New York, om jag får lov att jämföra med tidigare resor.

Jag rekommenderar den verkligen som resmål!

Kommentera här: