En namnfråga

De senaste åren har det varit trendigt att döpa sina barn till Saga, Alva, Signe och sådana gammeldags namn som är söta och känns fina igen. Det är de namn som våra morföräldrars föräldrar hette. Det betyder alltså att nästa trend är att barn ska heta typ Göran, Sven-Bertil, Kerstin osv. Trenden är redan begynnande med Veronica Maggios son som heter Bosse, Ebba von Sydow har döpt sin dotter till Marianne. Nej tack liksom. Hur kan man se en liten skrynklig söt bebis och gulla med den och säga å Karl-Arne du har din pappas näsa. Eller Britt-Marie. Eller Gunnar. Eller Börje. Ja ni förstår.

Om jag skulle ha barn skulle jag vilja döpa den till nåt mindre vanligt och något som speglar min och Kents personlighet, jag föreslog en gång Elvis men K höll inte med. Han ville inte att vårt barn skulle kunna bli förknippad med en fet gubbe som tröck mackor, vissa har väl den bilden av Elvis kanske. Sen tycker jag Lova-Li är jättefint men det skulle inte heller gå för jag vill ha ett internationellt gångbart namn, vem vet var vi ska gå, än mindre var barnen sen vill bo i världen.
Så det är tur att jag inte måste bestämma nåt sånt här nu för det är jag inte redo för.
När jag var liten ville jag heta Power. Efter en cool karaktär i ett spel från en Starlet-tidning. Det ni. Ville ni heta något annat?
Jag vet att mina kompisars barn kommer ha så fina namn för det har vi pratat om flera gånger, och det kommer itne uppstå en Sex and the city-situation där nån stjäl en annans namn, för så gör man inte.
Om vi får ett stackars barn kommer den ha ett dubbelefternamn så det kommer vara synd om den hur som helst. Bäst att avstå.
1 sofie:

skriven

Nikki har du ju sagt oxå, det skulle passa "er unge". Elvis jättegulligt! Lova-Li skulle visst funka! upp på pinnen ba! Elvira har du sagt oxå...

2 jojo:

skriven

d har du rätt i!

Kommentera här: