Det børjade med håret

Jag har i hundra år haft kliig hårbotten, den ær torr, men nær man kliar blir det ju fett. Ond cirkel. Jag har prøvat allt! Alla schampoon, balsam, hårkurer, dyrt, billigt, apoteket osv. Det har svidigt, luktat starkt och vissa saker har hjælpt en vecka eller två, men sen ær man tillbaka igen.
Jag mærker också hur mycket min hårbotten reagerar på vad jag æter, onyttig helg=værre hårbotten.
Tidigare har jag bara anvændt schampoo, jag har itne borstat håret så mycket och jag anvænder inga stylingprodukter. Så jag børjade med att skæra ned på hårtvættarna, tvættade kanske tre gånger i veckan med schampoo och gjorde inoackning varannan gång.

Men så upptæckte jag balsammetoden, den verkar revolutionera hårværlden, speciellt bland de med sjælvfall eller lockigt hår. Kort sagt går det ut på att inte anvænda produkter med parabener, silikoner och mineraloljor i, och då kan du rengøra ditt hår med balsam och masserande. Det går åt ganska mycket balsam, men det viktiga i det hær fallet ær att massera hårbotten ordentligt nær du tvættar, jag brukar børja med det redan innan jag går in i duschen. Och sen ska det skøljas, ordentligt, med hård stråle, och længe.
Først hamnar man i fulfasen, den varierar från person till person, allt ifrån ett par veckor till ett par månader. Men det ær så vært det. Lockarna håller ihop, hårbotten slutar klia, håret håller sig rent længre. Det finns rengørande æmnen æven i balsam, men inte lika mycket som i schampoo, dærfør måste man jobba mer. Det kommer ju t ex inte att løddra. Den vanligaste ingrediensen i alla produkter som løddrar, schampoo, tvål, diskmedel, tandkræm ær Sodium Lauryl/Laureth Sulfate, (SLS/SLES) kolla på baksidan av era flaskor och den kommer stå som førsta eller andra ingrediens. Det ær kænt før att ge hudirritationer, det tvættar bort all olja från din hud och torkar ut den, det ær farligt att få i øgonen och det økar østrogenet i din kropp. VIlket ær en bidragande faktor till t ex brøstcancer. SLS utvinns ur palmolja, det som æven anvænds før att spæda ut många av hel- och halvfabrikaten som vi æter idag. Det ær en miljøfara att utvinna palmoljan och den fraktas øver hela værlden. SLS, ær i førsta hand en kemikalie som tar bort fett från ytan som behandlas.
Det kan ta ett tag att hitta rætt balsam. Se førslag på balsam och stylingprodukter på lockig.se eller nopoo.se. (Jag anvænde Coops egna balsam, luktar gott, ær superbilligt, typ 9 spænn per flaska)

Men så kan man ta det ett stag længre, før jag ær næmligen inte førtjust i att anvænda nåt som innehåller några konstigheter øverhuvudtaget. Parabener, silikoner, mineraloljor, det ær vad man utesluter i no poo, men sen kvarstår massa andra obehagligheter i de"godkænda" balsamen før balsammetoden. 

Så jag slutade anvænda det helt och hållet. Då finns några alternativ, tvætta med bikarbonat i hårbootten, med ægg, eller med honung. Detta ær de vanligaste. Men metoden ær den samma, rengøringen sker genom ordentlig massage och mycket vatten. Efter ett tag med bikarbonat øvergick jag helt enkelt till massage och vatten. Bara. Med nån inpackning ibland, då med aloe vera, honung och cocosolja.
Ni får tro vad ni vill, men min hårbotten ær mycket, mycket bættre, mina lockar mer definierade och mindre frissiga. Och det sjukaste av allt, jag kan gå en hel vecka utan att tvætta håret, och det ær rent och inte fett eller tungt. Førut kunde det bli så fett att det gjorde ont i hårrøtterna ni vet. Och den dær paniken att håret kændes ofræscht efter bara en dag. Allt det ær helt borta nu. Håret mår verkligen mycket bættre!

Jag masserar och skøljer håret med duschslangens hårda stråle, sen doppar jag huvudet i en skål med æppelcidervinæger, vældigt, vældigt utspætt. Det stænger fjællen så håret blir glansigare, precis som kallt vatten också gør, dærfør skæljer jag håret i kallt innan jag doppar det, och doppar det i kallt vatten med kanske en matsked æppelcidervinæger. Doften førsvinner helt nær håret torkat.

Jag kan knappt tro det sjælv men detta fungerar verkligen, det tar ett tag att komma in i den nya rutinen, men då får man væl ha håret i en tight knut eller hæstsvans de dagarna det inte kænns bra. Svett, avgaser och vanlig smuts går bort med vatten och massage, jobbar man inte i en smutsig miljø eller så behøver man inte nøta ut håret med massa rengøringsprodukter.
Mitt hår doftar gott, det skøter sig sjælvt och man behøver inte ha panik om man ska till stugan några dagar utan att kunna duscha. Det ær så... befriande på något sætt!
Jag skrev om det før ett halvår sen, och nu har jag verkligen hittat min egen balans.
1 Gunsan:

skriven

Så bra! Du som alltid haft problem med hårbotten! Jag försöker också minska på tvättarna men dessvärre blir mitt hår mer risboll än fettäckel och det är inte heller kul. Puss på dig!

Kommentera här: