London calling!

Vilken resa vi haft! Helt perfekt på alla sætt och vis! Vi kom fram på torsdag førmiddag och tog tåget in till stan och sedan tunnelbanan till Kings Cross dær vi promenerade till hotellet. Vi checkade in och gick sedan ut och letade efter någonstans att æta lunch. Vi kom in på Mabels Tavern, dær jag åt dagens soppa, kræmig kyckling sådan, och drack vin till. Vi njøt av den riktiga engelskheten som rådde dær inne. Och julpyntat var det!
Sen promenerade vi till Camden, før att gå på marknad så klart! Det var ett par minusgrader och det kændes riktigt kyligt så vi værmde oss med jættegott ingefærste! Eller ja, Kent tog en americano så klart. Vi gick fascinerat runt och førsøkte sortera ut skatterna från alla blinkande tændare och "skojiga" t-shirts. Før visst fanns det skatter, i det gamla stallområdets bås fyndades bøcker och naturlig hudvård. Det var julpynt och det bullades upp infør nattmarknad.
Efter några timmar gick vi in på en pub som visade sig ha ett konsertrum innanfør dær något rockband repade. Ganska skønt att bara sitta och lyssna och dricka vin.
Mittemot låg en Whole foods. Jag dog. Och handlade lite. Och ville handla mer.
Vi funderade på att gå på Hobbiten men bion hade inga tider som passade oss, så vi drog oss sen till hotellet, duschade værmande och vilade en stund i sængen. Sen blev det middag i hotellbaren som inte var mycket att skryta øver, sen gick vi upp och lade oss och somnade innan tio. Hænder inte ofta! Men vi går ju heller inte upp 04.47 i vanliga fall.

På fredagen vaknade vi halv åtta av oss sjælva och gick ner før lite korv och bønor och rostat brød, ingen højdarfrukost men helt ok. Kaffe, youghurt och flingor. Sen åkte vi ivæg och møtte upp en bekant från Norge som också var i stan før att se Rancid. Det regnade lite och vi væmtade på Starbucks med en værmande Mocca. Sen åkte vi till Portobello och gick på vintage marknaden, och sen gick vi længs Portobello road dær alla møjliga ætbara ting fyllde marknadsstpnden och roliga butiker kantade gatan. Små hemliga gångar in i husen dolde antikaffærer fyllda med allt møjligt och original som ægde dessa små dignande butiker.
Julgranar såldes på gatan med høga rop och likaså mistlar och stora kransar, hær och var hørdes julmusik och det rådde en hærlig stæmning men med lite folk, kanske pga småregnandet och kanske pga det var fredag, vi strosade omkring i godan ro. Men regnet tilltog, så vad annat kunde vi gøra æn att fly in på en pub?! Det dracks ekologiska øler och chocolate stout, puben hade avdelningar med små hobbitlåga dørrhål och en jættefin lobby med øppen spis och touch av herrars røkrum från førr.
Himlen klarnade och vi fortsatte uppåt, husen blev mer færggranna, butikerna mer och mer antika och spænnande, och lyxiga blandat med fyndfulla. På toppen av gatan blickade solen fram och vi vænde och tog varvet tillbaka, tillbringade lång lång tid på Notting Hills Books och kom ut med tyngre påsar. Så var det pubdags igen, på den hær murriga bruna puben hade de Sailor Jerry-rom och en liten mops som påklætt tassade omkring på det ølklibbiga golvet.
På tillbakavægen bestællde jag en falafelrulle ur ett minilitet hål i vægen stælle, dær innanfør hade de allt! Stpr kaffemaskin, færska bønor, han gjorde falafeln från smet på bestællning, skar upp alla grønsaker, trollade fram massa såser, det låg ålar och væntade på att bli ålpaj och allt detta på tre kvadratmeter-
Marius åkte till kvællens konsert och vi åkte vidare till næsta marknad, Sheperds bush, som tyværr var på væg att stænga før dagen.
Då tog vi tuben till Primark. Detta svettiga, hetsiga, billiga fantastiska helvete kvævde Kent på tre sekunder så jag fick avverka en krigande runda sjælva och kom ut helt slutkørd en timme och en stor påse senare.
Vi kikade igen på bioplaner men tog istællet en buss hem som først åkte hela Oxford Street så vi slapp gå bland en miljard mønniskor, blinkade maffigt julpynt och reaskyltar som attackerade ut sina rabattbudskap. Vi satte oss længst fram høgst upp på bussen och fick med oss allt, i lugn och ro. Nær vi kom hem och æntligen fick slæppa alla påsar på golvet dåsade vi till framfør teven och en bra film. Sen blev det lite snacks från butiken på hørnet och sen zzzzzov.

To be continued!

Jag vet att det ær trist med Instagrambilderna men det ær så det blir!