Fredrik Lindström vet hur tankarna går

Jag är ständigt på jakt efter 
en ny bostad
för att få reda på 
att jag inte är ett dugg 
lyckligare där heller

Det är förstås helt
naturligt.
Hur ska jag kunna 
hitta en lägenhet
när jag egentligen
vill bo i en fransk film?
En sådan långsam
där handlingen
är mycket enkel
och kameran förälskar sig 
i förbipasserande kvinnor
i körsbärsröda kappor
och följer dagdrömmande skolbarn
genom alléer och parker
och då och då låter dem
släppa en ballong
upp mot trädkronorna.

Allt ackompanjerat av fingertoppar
melankoliskt vandrande
över ett pianos
känsliga tangenter.

Mäklaren bara stirrar på mig,
han har inget alls
i den vägen
men undrar om jag inte 
är intresserad av en fräsch fyra
med högt läge
och terass.

Har den lyckligt slut?
Varje dag?

Det vet han inte,
men stammarna är bytta.

Kommentera här: