Boklista

Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade: Jag var ju en jobbig prettounge och läste samma böcker som mamma och pappa vädligt tidigt. Vet inte vilken som kan ha varit den första, men bland dem var i alla fall Henning Mankells böcker om Wallander, minns när vi åkte genom Ystad en sommar och jag spanade efter alla de platserna man läst om i böckerna. Brottsplatser, polisstationen, var kunde Kurts lägenhet tänkas ligga? Jag läste också alla Sidney Sheldon och Virginia Andrews böcker.

Bok som förändrat mitt liv mest: Oj så svårt. Vill på rak arm svara Linda Skugges böcker, hon var en tidig inspiratör. Redan från tiden på Expressen fredag. Men jag har ju inte samma feministiska ådra, eller numer moderatådra i mig som hon gärna brinner för. Dock har hennes samlade krönikeböcker många anteckningar i marginalen från mig, samt understrykningar och utropstecken. 

Bok jag tycker är överskattad: Allt av Camilla Läckberg, läste typ den första boken när den kom. Bitterfittan likaså och Rörmokaren av Viggo Cavling.

Författare vars böcker jag försöker gilla men inte lyckas med: Ville verkligen gilla Don Quijote, som jag försökte läsa när vi bodde i Spanien. Men det är svårt. Hemingway borde jag ge mer utrymme och tid. Men orkar inte helt.

Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom: Kärlek i kolerans tid av Gabriel Garcia Márquez. Jag var nog aningens för ung, jag blev medryckt och hänförd men hade inte tålamodet. Ska nog pröva igen!

Författare vars böcker är underskattade: John Ajvde Lindqvist. Vår tids bästa svenska författare i en helt egen skräck/deckar/sci fi/ungdomsgenre. Arto Pasilinnas böcker för ett gott skratt med en helt annorlunda humor och världssyn! I stil med den populära "Hundraåringen"

Jobbigaste bok jag läst: Metro 2033 samt 2034. Postakopalyotisk fobi från min sida! Och ryska tunga ord. Men vilka böcker! ÄLSKAR DEM!

Läser helst: Sidvändare som är riktigt spännande, på riktigt alltså, gärna svenska välskrivna deckare. Stieg Larssons trilogi var ju något i hästväg. Annars vill jag att böckerna ska vara poetiska, vackra och välskrivna. Exemeplvis Katedralen vid havet eller Vindens skugga.

Önskar att jag läste mer: Inga önskemål, läser allt jag vill läsa och känner ingen press att svara typ klassiker eller svåra draman men jag önskar att jag läste ut hela Tolkientrilogin när jag höll på. Vilket jag inte gjorde.

Bästa barnboksförfattaren: Astrid behöver knappast nämnas, hon är ju en självklarhet, jag minns fler barnböcker från min läsande barndom som var riktigt bra, t ex de av Maria Gripe, många gamla folksagor och knasiga berättelser av Lennart Hellsing.

Gillar jag inte längre som jag gillade förut: Läsningen utvecklar mig, jag finner knappast något njutbart eller givande i en enkel semesterdeckare med stakande språk eller Marian Keys chicklit eller vad det kallas. Minns också en tid för cirka tio år sen då jag läste massa sanna berättelser från folk som växt upp i överjävliga miljöer. Plågar helst inte mig själv med sådant längre. 

Roligaste bok: Babes in Bejing, sjuka berättelser från en amerikanska som blir skådespelerska i Kina utan att egentligen förstå något av det som sker runt henne. Unni Drougges böcker är alltid roliga, rappa och många partier har verkligen fastnat hos mig. Kalifens hus och Delhis vackraste händer beskriver kaoset i Marocko och Indien, vare sig det gäller byte av en dörr eller att ta en buss är det liksom inte bara och bara.

Bok som berört mig mest: Patti Smith - Just kids. Grinade de femtio sista sidorna. Jo Nesbös senaste Harry Hole-bok, Gjenferd, läskigt först genom typ hela boken, sen klump i halsen jättelänge.

Recensera din senast lästa bok: Läser en bok just nu, Hiluiter - skildringar från östra Finland, av Jac Ahrenberg. Köpt på Myrornas, vet inte varför jag ibland lockas av att läsa en ålderdomlig finsk kylig historia. Men den har jag hållt på med lite på sidan av i fyra månader nu. Vill ha det så ibland. 

Kommentera här: