Gravid vecka 22

Veckorna rusar förbi! Kommer ihåg när jag läste om vecka 16 typ och såg nåt om 20 och tänkte att det var en evighet dit, och april kändes hela tiden så avlägset. Nu känner jag mig verkligen som vecka 22, jag känner mig så sjukt gravid ibland att det skrämmer mig hur mycket av min tankeverksamhet det tar upp. Nu är bebisen cirka 27 centimeter lång och väger rutn ett halvt kilo. Fram tills nu utvecklas alal foster ungefär likadant, det är därför man gör ultraljud i vecka 18-20, efter det blir de mer individuella, korta, långa, smala, runda, hit och dit.
Bebisens hud är fortfarande täckt av små lanugohår och ganska så rynkig, rynkorna slätas sedan ut av dt härliga babyhullet! Läppar och ögon är formade men iris saknar fortfarande pigment. Bukspottskärteln är under utveckling och lungorna liakså, dock är de fyllda med vatten så länge bebisen bor i livmodern.
Min mage är större och ett par centimeter ovanför naveln kan man känna livmodern, känns som det bara var nån vecka sedan man kunde känna den r centimeter under lnaveln, som sagt, tiden går fort! 
Brösten är större och likaså bröstvårtorna, men de är oförändrade i färg, jag har heller inte fått någon linje från naveln och ner. 
Inuti magen är det full aktivitet, jag känner det väldigt ofta, men bara ett par gånger på utsidan än så länge, Kent som längtar så mycket och förväntansfullt ligger med händerna på min mage varje kväll.
 

Kommentera här: