Minnena sitter i glittertrycken


På Torget lyser julgranen och framför den står insamlingsboxar till de som inte har lika mycket som oss. Extra viktigt att tänka på vid juletid. Läste ett bra citat som sade att julen blir som ett förstoringsglas, det som är bra blir ännu lite bättre men det som är dåligt blir väldigt mycket värrre.
Jag har skänkt två säckar med både barnkläder, herrkläder och massa av mitt eget gamla, vissa saker till och med med prislapparna kvar.
 
 
 
 
I tio år har jag sparat partytoppar från Fabbentiden och strandlinnen från Spanien. Nån gång är det dags att släppa taget. Jag tror inte jag kommer vilja ha trekantsbikini när jag är klar med amningen, så jag skänkte en påse sådana till någon som kanske är mer perky. Koftor från premiärdagen när Debenhams öppnade är liksom inte lika heta idag. Jeans med ljusa slitningar på låren. Skor med klackar som känns oerhört daterade. Kommer ni ihåg att man köpte en ny partytopp typ varje helg?
 
Mitt problem är dock att jag tycker plaggen bär på minnen, ni som känner mig vet att jag kommer ihåg vad folk hade på sig vid alla möjliga tillfällen. Första dagen i sjuan; blå byxor från Benetton, vit Nike t-shirt med oranget märke. En av de värsta fyllekvällarna på Fabben; Pernillas konsumgröna linne och en svart spetströja över som sen hamnade hos Lina. Andra gången jag träffade Kent; turkos linneklänning. En kväll i Spanien när vi liksom kände att gillandet växte till kärlek; svarta knytbyxor och ett svart linne från Bershka. Anställningsintervju på Jemacon; svart pennkjol, svart finstickad båtringad tröja, grön tygblomma på den.
Skolavslutningen i trean; gul lånklänning med jeansväst och hatt. En råbra utekväll i Gamla stan; svarta knytbyxor, två transparenta Kookailinnen på varandra och kavaj. En galen rockkväll på Söder; randiga strumpbyxor, svarta manchesterbyxor med hål på knät, Him-tröja. Första dagen på praktiken på Ogilvy; svarta byxor, högklackade stövlar, topp med gitarr, blå manchesterkavaj. Kul kväll på Erotikmässan; rosa spetstopp, mörka jeans och den där sortens stövletter vi alla hade. Partykväll i Malmö; grön mönstrad tröja från Benetton, haremsbyxor i siden. Första dagen vårterminen i tvåan gymnasiet; gröna baggybrallor, blå fleecetröja och rastaflätor. Första kvällen på Kos; jeansklänning, skor från Sofias syrra och sjal i håret. Firade min 18-årsdag i vitt halternecklinne och jeanskjol med blommor.
 
And so on and so on. Jag minns säkert vad de flesta runt mig hade på sig vid dessa tillfällen också. 
 
Nu är det dags för någon annan att skapa minnen i glittertopparna. Dem och jag har liksom haft vårt.
 
 
Har för mig att detta var två av de dyraste och tuffaste partylinnen jag hade. Så även när jag slutade använda dem sparade jag dem bara för att. För att? 
 
 
1 Mysan:

skriven

Haha. Underbara klädminnen! Jag minns aldrig nånting i klädväg. Men har precis som du sparade toppar från härliga tider. När ska en nånsin ha dem igen?

Kommentera här: