Gravid vecka 34

Nu räknas man som höggravid. Lustigt! Skriver det hela tiden men jag tycker verkligen att tiden gått så fort. Känns som jag fortfarande är i typ vecka 16. Bebisen väger cirka 2350 gram, den hör alla mina kropssljud, hjärtslag, röst, magen som kurrar.Han mäter cirka 46 centimeter i längden. Jag känner mig för kort för att vara gravid, vill sträcka på kroppen hela tiden med armarna ovan huvud. Slidväggarna förbereder sig inför förlossningen genom att bli tjockare och flytningarna blir rikligare, sammandragningarna gör magen hård och det är livmodern som tränar inför värkarna som ska komma om några veckor. Halsbrännan är en daglig fiende och lungorna är upptryckta till nyckelbenen. Jag har ofta ont i övre delen av magen, eller snarare runt nedre delen av bröstkorgen, där ligger organen samlade nu. Mysigt för dem. Nu är det alltså max två månader kvar på graviditeten. Och sen är det ju inte slut, utan det är ju då det hela egentligen börjar. Konstigt att tänka på.
 
Jag har gjort anteckningar till ett förlossningsbrev, börjat fila på en playlist, tänkte köpa lite nya tråkiga underkläder nästa vecka, stortrosor till dagarna efter förlossningen, amningsbh och kanske ett par amningslinnen till, det är ju det jag har på mig hela tiden nu. Så himla oskönt med bh. 
Vi ska köpa ett par uppsättningar sängkläder, en madrass, febertermometer, snorsug och lite småflaskor till oljor och sånt vid skötbordet. Blir en Ikeatur nästa vecka för att skaffa tygkorgar till lådorna i skötbordet. Och vaggan måste hämtas, annars är vi nog redo!

Kommentera här: