No poo - en introduktion

No poo står för både ingen skit och inget schampoo. Det har helt förändrat mitt liv och no poo-trenden flyger över världen. Se bara på instagram och bloggar, samt hur många produkter som plötsligt är utan parabener och SLS. 
 
Jag tänker under veckan introducera er till ett enkelt no poo-liv. Steg för steg. Vi börjar med en introduktion och förklaring.
 

Varför No poo?

Jag var själv en smörjoman, älskade olika produkter och krämer och hade skåpen fulla med diverse flaskor och burkar. Men jag var också torr, missbrukade lypsyl, smörjde händerna flera gånger om dagen, smörjde jag mig inte direkt efter dusch och tvätt kändes huden stram och en storlek för liten. Min hårbotten har kliat i femton år och jag har prövat allt på marknaden. Det var det som ledde mig till no poo först. Mångas inkörsport är att man har problem med håret och många börjar med balsammetoden.

Nu kan jag också märka på huden hur jag mår, den speglar obalans i kroppen, perioder med dålig kost, reaktioner på allergiframkallande ämnen osv.

I vanliga skönhetsprodukter finner vi ämnen som är skadliga för oss, ämnen som används inom mekaniska industrier och i starka medel vi aldrig skulle kunna föreställa oss att vidröra annars. Cocktaileffekten av alla dessa ämnen tillsammans med alla andra gifter vi utsätts för idag är skadlig. T ex är vanlig deodorant något som kan vara en bidragande faktor till bröstcancer. Tänk också på hur många olika saker du använder på din kropp. Och sen i t ex städprodukter, och i halvfabrikat, och läsk, och vad innehåller inte dina möbler för flamskyddsmedel och liknande, och så vidare. Man kan inte skydda sig från allt, men glöm inte cocktaileffekten.


Schampoo

Balsam

Hårinpackning

Duschkräm

Raklödder

Peeling


Ansiktsmask

Sminkborttagning

Ansiktsrengöring

Ansiktsvatten

Nattkräm

Dagkräm

Ögonkräm


Hudkräm

Deodorant

Handkräm

Fotkräm


Hårstylingprodukter

Smink

Nagellack

 

Ja, u get the idea.


I t ex vanlig tvål har du SLS som är starkt rengörande, löddrande och uttorkande, för att huden ska tåla detta starka ämne finns även silikon i produkten som lägger sig som en hinna på huden. Men du är ändå torr. Då tar du en handkräm, som innehåller både mineraloljor och silikon och du smörjer och smörjer, men det blir inte bättre. Krämerna kan nämligen inte tränga in i huden eftersom silikonet skapat en hinna på huden. Och där är vi inne i den onda cirkeln vi alla känner till.

Känner du igen det? Och kanske något av följande?


Du går in i duschen och känner hur bodylotion tvättas av din hud, det betyder ju alltså att den legat där på ytan.

Du tvättar håret varje dag för annars blir det fett?

Du måste smörja huden varje gång du blött den?

Det svider i huden när du smörjer den?

Huden känns stram efter tvätt?

Tröjor luktar gammal svett när du haft på dem en stund?

Måste du byta deo/schampoo/hudkräm efter någon månad för den verkar inte ge någon effekt längre?

 

Idag är cancer vanligare än någonsin och vi har alla någon i vår närhet som blivit drabbad. Det tar också längre tid för våra lik att förmultna i jorden för kropparna är så pass konserverade. Kanske den här bilden förklarar varför.

 

 

 

Kommentera här: