Gravid vecka 31

Barnet kan redan nu ha lagt sig till rätta, men den här kompisen jag har i magen har inte lagt sig någonstans, det är mer full gymnastik hela tiden. Det kan redan finnas ett par centimeter hår på huvudet, och vi får ju hoppas han ärver mitt hår och inte sin fars. Babyboy väger cirka 1800 gram.
Min lungkapacitet har äkat från 500 till 800 kubikcentimeter luft per andetag, konstigt att man blir flåsig ibland! Som tur är har jag inte samlat på mig vätska, och även om det verkar i stort sett oundvikligt hoppas jag det dröjer in i det sista. I början av graviditeten är man ofta kissnödig, detta på grund av att livmodern ännu inte växt och barnet ligger nära urinblåsan, det är även på grund av hormoner, precis som allt under graviditeten. Nu trycker barnet både uppåt och nedåt vilket gör att kissnödighetsattackerna kommit tillbaka. Särskilt när jag sitter i bilen eller går. Halsbrännan är en fiende i tid och otid och jag sover dåligt, vaknar ofta, ligger inte skönt, har svårt att somna osv. Då är det skönt att man är sjukskriven och inte behöver stressa upp till en väckarklocka. 
 
Från och med den här veckan bildas en surfaktant vilket gör att bebisens lungor skulle fungera utan att sjunka ihop om den var tvungen att förlösas nu.
 
Igår hämtade vi vagnen vi ska ha, vi har lånat den av Lise, den är knappt använd och har nu stått och väntat på att användas i åtta år. Där i låg två små täcken och en platt liten kudde. Såg mysigt ut! Den kändes bra när jag övningskörde och den har fyra stora hjul och stort lastutrymme under, det var typ mina enda kriterier.
Varning för mobbad bild.
1 mamsen:

skriven

Jättefin bild tycker jag och en ordentlig vagn i gammal hederlig design !

pok

Kommentera här: