Gravid vecka 16

Idag blir det ny vecka, jag läser att bebisen är cirka stor som en avocado, men förut var det ju grapefrukt så ja jag vet inte, informationen är snarlik på olika sidor men inte alltid helt överensstämmande. Mellan 11-15 centimeter är den i alla fall. Med ben som är längre än armarna, huvud som är upprätt, mun som sväljer och andas in fostervatten, den är aktiv; inte konstigt att man blir trött för den sparkas och boxas och gör kullerbyttor! Nu kan man snart känna det. Har man fött barn tidigare känner man det ofta redan nu. 
Min blodvolym har ökat med 25%, vilket gör att man lättare blir andfådd och hjärtat slår hårdare. Jo tack, det har vi ju känt att flåset är ett annat.
Barnet har funnit sin första leksak, navelsträngen (blä) som den klämmer på och drar i. Aja, mer ekologiskt och naturligt än så blir det ju inte, vill itne att den ska leka med massa plastgrejer med ftalater och andra gifter sen så det är bra att den lär sig från början.
Igår spände det i magen och ena skinkan hela dagen och jag var helt slut. Förvirrad på jobbet, glömde vad jag höll på med, vad jag pratade om , vad jag skulle hämta osv. Hoppas på bättre hjärna imorrn då jag ska jobba sju timmar på köket och på lördagar är vi busy!
 
 
Drömde mardrömmar hela natten, om dödsfall, om vänskap, om jobbet, om Rocker. Ganska jobbigt faktiskt. 
Nu har vi i alla fall börjat morgonen med te och hembakt bröd i soffan jag och Rocker. Det är snart dags för solskenspromenad! Det står att stress är dålgt och mellanmål är bra, så jag får följa den devisen helt enkelt!

Kommentera här: