Långfredag och vecka19!

Det här kan vara sista gången jag uppdaterar veckan på en fredag, för på tisdag ska vi på ultraljud och då får vi ett mer bestämt förlossningsdatum att gå efter, då kanske det visar sig att man inte varit helt rätt i den tidigare räkningen. Jag tycker mig känna på beskrivningarna att vi är ganska rätt i tiden, men allt är ju väldigt cirka hela tiden så det är svårt att avgöra. Vissa symptom märker man inte av och vissa är väldigt starka. Enligt mina egna uträkningar orde vi få ett datum som är lite framflyttat, nu har vi 1 september (vår första bröllopsdag!) som beräknat datum. Det spelar egentligen ingen roill för mig, men den kan inte komma tidigare för vi har en viktig helg i början av augusti!
 
Denna långa fredag är i alla fall typ halvvägs in i i graviditeten för oss! Denna vecka är fostret cirka17 cm, livmodern är cirka en cm nedanför naveln och kommer fortsätta växa med cirka en cm per vecka, man kommer gå up cika ett halvt kilo i vikt per vecka nu. Bebisen har börjat svälja fostervatten och producera urin. Hjärnan är nu sammankopplad med de små musklerna via nervtrådar och bebisen kan kontrollerat röra på musklerna. De första groddarna som så småningom ska bli tänder utvecklas i munnen, armar och ben har korrekt relativ storlek. Fötterna är 2,5 cm långa!
Livmodern innehåller cirka 4 dl vätska och har ökat i vikt med 300 gram. Brösten har ökat med cirka 170 gram vardera. 

Kommentera här: