Vårt bröllop del 2, den första dagen

Så blev det fredagsmorgon, vi var båda trötta och lite sega med att komma iväg. Kent och Frank skulle laga färdigt all mat, och jag hade massa att stå i.

Jag körde upp till Kopperå, där gästerna skulle bo. Hämtade ut nycklarna och gick igenom vem som skulle ligga på vilket rum, fyllde upp köket med frukostmat och tömde släpet på utemöbler som vi hade med oss.

Vi hade hyrt två hus för våra gäster, det ena med hotellrum med fina namn, det andra som en stor vlla med flera sovrum. Det senare har varit direktörsbostad för direktörerna på den, numer nedlagda, fabriken. Ett stort och lyxigt gammalt hus med antika möbler, och ett spöke! Med huset för mig själv och dagens kanske enda lugna stund tappade jag upp ett bad, stängde av ljudet på mobilen och försökte slappna av en stund. Det gick så där. Men ren blev jag! Sen fönade jag håret enligt anvisningar från min frisör/tärna/hårboss.

 

Just nu går det inte att se bilderna från boendet, men här och här finns länkar. Vi var så nöjda att kunna erbjuda våra gäster så praktiskt och så fint boende! Det var lite som i en amerikansk film när man är iväg och firar bröllop vid fina hus vid vattnet. Jag vill själv åka och bo i de husen! 

 

Ut i bilen med alla väskor och lämna av släpet, hämta upp 20 bröd och massa hembakta frallor, köra tillbaka dem till gästernas boende, lämna av Rocker hos Kents gudmor, hämta nycklarna och lämna vår packning där vi skulle bo. Och sen var det inte lång tid kvar tills planet skulle landa, med 26 härliga vänner och familj! Nu var jag rimligt stressad! Och hungrig!

 

Jag körde till flygplatsen, lite som en racerchaufför, fast med mindre kontroll och på slingrigare vägar, musiken dånade och jag hade lyckorusförväntningar i hela kroppen. Nu kommer de!!! 

Har ni aldrig hämtat så många gäster från ett och samma flyg vet jag inte ens om ni kan föreställa er hur det känns, halva flyget töms på de man tycker om mest på hela jorden och de är här för din skull!

 

Jag såg planet landa när jag körde parallellt med det på väg mot flygplatsen. Rejsade in på parkeringen och sprang till ankomsthallen, hann stå med bultande hjärta fem minuter innan morbror Peter kom ut! Första gästen! Sen myllrade det ut Carolinor, Thomaser, tärnor, Teresor, Mysor och Söderbergare, Falkeredar, Gunsor och Lojsor och massor av folk! Det var kramkalas med adrenalinkick och overklighetskänslor, hela jag skakade och inte längre av hunger utan av lycka! LYCKA!!!

 

Jag intog reseledarrollen och grupperade folket in i bilar, i min bil hamnade farmor och farfar samt Gunilla och Johan. Vi körde till Kopperå, jag berättade lite längs vägen, de tyckte naturen var fin, vi åkte längs med älven, mellan berg, genom dalar, såg ras, vattenfall, och snö!

När vi kom upp till boendet fick alla sitt rumsnummer och de verkade väldigt nöjda med rummen, matsalen, utsikten, ja allt! Jag följde med resten till direktörsbostaden, under den här helgen kallad vuxenhuset eftersom det var så vi delat upp gästerna.

De vuxna fick sina rum, döpta efter föredetta direktörer, vi inspekterade de lyxiga salongerna med möbler och konst från en annan tid. Med utsikt mot en damm och en grön trädgård tyckte alla att det kändes riktigt lyxigt och fint att få bo så!

 

Kent kom förbi och hälsade på sina gäster, men de var inte helt klara med maten än så de fick åka iväg igen. Vi andra hängde och minglade, det dracks lite vin, pratades och kramades. SÅ härligt att ha dem på plats!

Vi hade förberett en promenad till en loppis och ett roligt samlarmuseum, tyvärr fick det ställas in men det gjorde inget för vi hade det så trevligt ändå!

 

Alla satte på sig en namnlapp, vi åt middag, olika bulgursallader, groddar, tomat och fetaost, hembakt bröd, youghurt och vin och öl!

 

 

Folk hade funnit bord, ljus hade tänts, sorlet var varmt och härligt i den fina matsalen.

 

Efter en stund började norrmännen droppa in, alla fick en namnlapp, det hälsades och skålades, fler åt mat, alla tycktes ha det bra, samtalsnivån höjdes en aning i takt med inmunduigandet av vin.

 

 

 

Jag och Sofie gick runt och satte upp frågor till en tipspromenad som handlade om oss, om allt och om inget. Något för alla helt enkelt! Folk grupperade sig och gick runt i trädgården och husen för att svara på frågorna. Efteråt gick vi till Industrimuseumet som ligger alldeles i närheten, en småkylig kvällspromenad och lite lära om traktens historia. Mer intressant än vad jag hade trott, och det var vackert på museumet som ligger i en gammal fabriksbyggnad.

 

Tillbaka i värmen i matsalen passade jag på att byta om till min haute couturedräkt jag fick på möhippan. Man får ju ta de få chanser som dyker upp för att bära ett så fantastiskt plagg! Dräkten gjorde återigen succé och partystämningen i rummet var mer än jag förväntat mig. Verkligen fest! Vi smet undan en stund och gjorde ytterligare förberdelser i mitt hår inför morgondagens drömfrisyr. Min tärna Sofie delade rum med Louise och de hade fått det största och finaste rummet med stor eldstad och ett skrivbord med utsikt mot sjön, där satt jag och drack lite vin och blev fixad i håret.

 

Bild från möhippan

 

 

Ingvild, vår toastmadame gick omkring och gjorde research inför morgondagen, vem var vem, och vem skulle hålla tal, i vilken ordning osv, det var skönt att veta att hon hade full koll, för vi hade ingen koll alls på detta, precis som det var tänkt!

 

Efter lite tjejhäng (plus Dante såklart) redovisade jag tipsrundans svar och meddelade sedan att Elvis skulle lämnna byggnaden. Jag behövde skönhetssömn inför den stora morgondagen men resten fick gärna fortsätta partajandet. Kent hade inte ens hunnit träffa alla ännu för han hade kommit så sent, han och jag hade knappt sett varandra så han ville gärna stanna en stund till innan sängdags.

Helt okej för mig, jag körde de två minutrarna till Verksgården där vi skulle sova. Låste upp till det stora timmerhuset där det bor ett fiskande spöke. Men inte orkade jag vara rädd för det, det lös inbjudande och vi hade hela huset för oss själva.

 

 

 

På det fina sovrummet väntade en välkomstgåva, och jag ställde in vår packning i garderoben så rummet fick vara fint och rent. Sen lade jag mig i den sköna sängen och kröp ned under de frasiga lakanen och vilade huvudet på den största kudde jag någonsin sett.

 

 

 

Jag fick sträcka ut mig, jag fick lite tystnad, jag läste lite på mobilen och hann precis somna innan Kent kom. Han kröp ned bredvid mig och vi slocknade båda två.

 

Har tyvärr inte så mycket bilder från den här dagen och kvällen, men vet att andra har. Här har jag lånat från Malin och My. 

 

1 mamsen:

skriven

Åhh. man slungas tillbaka till denna jättehärliga helg! Allt var såå lyckat och fint. Ni hade verkligen ordnat jättebra för alla.
Pok M

2 Mysan:

skriven

Jag tyckte väl att en del av bilderna var väldigt bekanta... ;)
Mer mer mer!

Kommentera här: