Bönbrownie

Har bönorna stigit henne åt huvudet undrar ni nu?! Jag har ju ätit bönlasagne i fredags och söndags, cowboybönor igår och idag prövade jag något helt nytt! Baka med bönor!
 
Finns massa recept på nätet, jag stuvade runt lite i ett lockande recept jag hittade och använde det jag hade hemma.
 
Lägg 1,5 msk linfrö i tre msk mjölk.
Jag tog två tetror ekologiska vita bönor, skölj och mixa dem tillsammans med fem matskedar hallon. Skulle egentligen vara svarta bönor men jag hade inga.
1 tsk smör
½ msk mandelolja
 
Mixa samman detta, jag använde stavmixern.
 
I en annan skål blandas 1 dl kakao, 1 dl valfri sötning, jag använde vanligt socker. 1 msk valfritt mjöl, jag använde vetemjöl. 1,5 tsk bakpulver, 2 tsk vaniljsocker, 1 tsk salt.
 
Blanda ner en tredjedel i taget av den torra röran till den mixade bönröran. Det blir väldigt tjockt. Bred ut i en form klädd med bakplåtspapper.
 
Vispa maräng på två äggvitor, några droppar citron, lite hallonjuice och 1,5 dl sötströ och smeta över kaksmeten i formen. 
 
In i ugnen 175 grader, 20 minuter.
 
 
Ute ur ugnen måste den få stå och stelna och svalna. Blir inte dummare av en natt i kylskåp heller tror jag.
Så rik, krämig, chokladig och jättegod! ingen kunde gissa att det var bönor som skapade detta! Kakan gick åt och man kände sig, typ, nyttig! Jättegott med en kopp kaffe till.
 
Nu ska det bönexperimenteras ännu mer i detta kök!
 

Kommentera här: