Dagisångest!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

Lille klump är inte ens ett halvår gammal men man måste söka dagisplats här innan 1 mars. Så vi har precis skickat in söknaden med tre önskemål. Ett par dagis verkade skitbra, privata, vilket jag föredrar framför kommunalt, moderna och med naturinriktning. Jag får panik vid tanken på kommunalt 70-talstänk, papper som ska skickas och fyllas i, slitna lokaler och dålig mat. 
Jag kommer va naziförälder. Här är det ju inte alltid mat på dagis men om det är det på Astors dagar vill jag inte höra talas om några pulversoppor eller odlad lax. 
 
Så här tänkte vi. Första tiden ska det lekas och mysas. Stackars liten kommer inte ens vara ett år när han börjar. Det blir i augusti/september. Det finns ett kommunalt dagis tre hus från oss, det ser ok ut och barnen verkar glada när man går förbi. Vi börjar där. Det ska vara smidigt och enkelt med hämt och lämning. Vi siktar på tre dagar i veckan och de dagarna blir ändå rätt lång, typ 9-17. Vill grina när jag skriver detta. Men men, han kommer ju vara större då än han är nu.
Skulle det vara något som inte känns bra där eller senare när han blir 4-5 och man vill ha något mer än bara lek och sov, då får vi väl byta då. 
 
Eller så vinner vi några millar så han slipper krypa på plastiga dagisgolv och bli snorad på av andra vidriga barn. Kan man klä honom i Michelindräkt och sätta honom i ett eget rum med egen fröken? Eller kommer han bli retad då tro ;)

Första mammaångestsmärtan över detta. Inte känt den förut. Magen knyter sig. Vill vabba. 
 
Har själv inga dåliga minnen från dagis, men då var jag ju större. Knappt ett år känns som barnmisshandel. Känns jättekonstigt i världens modernaste land. Har i vuxnare ålder inga positiva intryck av något dagis på något sätt, det lilla jag varit i kontakt med den verksamheten. Barnvaktshämtningar samt gudbarn och Dante.
Hoppas verkligen jag får bli positivt överraskad. En bra sak är i alla fall att alla dagis här är fina och moderna på utsidan när man går förbi dem. Hoppas det motsvarar insidan samt upplevelsen.
 
Ska gå dit någon dag och fråga om vi får komma in och prata lite.
 
 
 
1 Susanna i Oslo - mamma till Melwin:

skriven

Åh, jag har också lite smått dagisångest! Vi skickade in sökning på 5 olika barnehager här på området men hoppas på 1:a val såklart :)

Jag har jobbat på småbarnsavdelning, 1-3 åringar på både privat och kommunalt och det är var det kommunala som var helt nybyggt och fräscht (och jag hade bätre lön höhö)

Men jag är inget fan av maten de ger på dagis här. Skulle det serveras varm mat så var det.. tadaaa, varma mackor. Döööh! ;) Eller den klassiska tomatsoppa på pulver..

Vi har besökt 3 av de vi har sökt på och på alla har jag förhört mig på när det kommer till maten och jag får lov att ta med matpakke med riktigt mat om jag vill. Det är bra tycker jag :)

Rekomenderar er att besöka de dagis ni är intresserad av så får ni en uppfattning om hur det är där också :)

Önskar er en fin dag! :)

Kommentera här: