Norge över Påsken

Jag, Pernilla, Helen o Linus och hundarna åkte varsin bil upp i onsdagskväll. Vi hamnade lite fel längs vägen och körde en galen grusväg i kolmörkret, men det gick bra ändå! Vi kom fram till Kents farmors hus i Meråker vid tresnåret. Det blev sängen ganska omgående och vi sov en god natts sömn. Vid tio gick vi upp, lite sega men vi körde till Storengens gamla familjegård Bakken och installerade oss där uppe. Huset är från 1792 och har massa historia. Vi gjorde lite lunch och gick på vinet :)
Alla var rätt slöa, vi läste i soffan, satt och babblade och mumsade i oss.
Sen fick vi besök av Knute, en kompis till Kent, Oddiz, Kents chef samt senare på kvällen Lene o Morten från Oslo. Vi gjorde spaghetti och köttfärssås för ett kompani och åt goda ostar halva natten. Allt sköljdes ner med trevliga mängder vin, öl, 18årig lagrad Jameson och sedan lite norsk hederlig karsk. Inte så gott.
Stjärnorna lös över bergen och dalarna runtom. Hundarna lekte som vildar eller snarkade som stockar.
På fredagen bylsade vi på oss och gock på tur upp till Flaksjön, 4 km uppåt i fjällen som startade med djup tung snö och isbanor. Jag var inte på bästa humör utan ganska uttråkad och ostimulerad. Men det ändrade sig snabbt när vi kom upp på sjöns frusna is och Kent friade till mig :) Mer om det här
Sen kom vi in i värmen i den lilla hytten, där väntade lite släkt och killarna gick ut på pimpling medan vi mös lite inne med bullar och yatzy. Fyra nyuppdragna råa rödingar sörplade Rocker i sig innan det var dags att bege sig nedåt. Då gick det betydligt lättare och väl inne igen var det mysigt att bara ta ett glas vin och slappa. Vi gjorde påskmiddag med sill, ägghalvor och räkor. Nybakt bröd (bake off haha) och sedan var vi alla rätt slöa.
På lördagen ställde vi klockan på 8! Snabb frukost och sedan ner till Kents pappas hus för att duscha. När allt det böket var klart åkte vi in till Trondheim, släppte av killarna på studion och vi tjejer tänkte shoppa loss. Tyvärr var hela huvudgatan stängd pga påsken så vi handlade i två gallerior och den som köpte mest var, inte helt otippat, Pernilla.
Jag fyndade iaf en paljettjacka, jag är glad att jag hade is i magen med det köpet så länge. Nu var den billig och jag plockade med ett par smycken på det. Observera att jag inte köpte en enda inredningspryl!
Sedan åkte vi tillbaka till studion där Linus låg i krämpor men fick världens snyggaste Fenix på  revbenen, Pernilla satte sig under Oddiz nål och fick en snygg pinuppa med personlig touch!
Jag hann inte färglägga Marilyn det blir om två veckor istället.
När de var klara åkte vi till Kents och Arilds nya lägenhet mitt i stan. Jättefin med fina möbler och massa spottar. Dock var den inte flyttstädad ordentligt och de två sambosarna hade inte hunnit bo där längre än sedan torsdagen. Och Kent ingen natt. Men den blir super, ligger nära härliga solsidan och hamnen, på en fin gata med gamla trähus.
Vi invaderade, bytte om och gick till en underbar restaurant. Eftersom AiSuma återigen var fullbokat och vi blev 14 stycken som ville umgås och skåla för oss ringbärare så gick vi till Frida. Ja som i min idol Frida Kahlo! Underbar mexikansk mat i rejäla portioner, serverad i rustik miljö med massa Fridakonst på väggarna. Mojiton var oxå fin! Mätta och belåtna gick vi en trappa upp till Rock city men nattlivet var ganska dött denna påskafton, vi gick vidare till 3b, min favvobar och där lyssnade vi på rock till klockan 02.00 när de stänger. I samlad trupp travade vi upp till lägenheten och sov.
Söndagen ägnades åt snowboard för killarna och vi hämtade hundarna och åkte på en lite besöksrunda. Segheten var ett faktum och efter potatisgratäng och marinerad fläskfilé var det sängen som väntade. Igår åkte vi hem genom ett regnigt Sverige som verkar ha repat sig till idag.
Det var en härlig helg fyllt av vänskap, kärlek, mat, dryck, nöjen, relaxing och hundbus. Och inte att förglömma, en underbar diamantring på fingret. Jag åkte till Norge utan en sådan och kom hem lyckligare med en sådan.
1 Lollo:

skriven

Va härligt & roligt ni ser ut att ha haft det:) Har du inga bilder på tatueringarna?

Kommentera här: