Thaithai julkalender Maten

Jag äter ju inte ris. Sedan ungefär 25 år tillbaka. Men jag smakar då och då, bara för att konstatera hur vidrigt det fortfarande är. Jag smakade även nu i Thailand, men nej, det var inte godare för att vi var där.
Annars älskar jag det mesta med thaimaten, favoriten är vegetarisk Pad thai. Äggwokade nudlar med lök, böngroddar, morot, broccoli och hackade jordnötter.
Självklart är det mycket wok i Thailand, med fina råvaror, dagens fisk- och skaldjursfångst, fräscha och krispiga grönsaker, aromrik cocosmjölk och smakrika kryddor. Men inte nödvändigtvis starka kryddor. Ostronsås, tamarindsås, plommonsås och cocosmjölken är söta smaker som uppväger hettan från chilin som ändå används flitigt.

Ett klassiskt tillbehör är fried rice, wokat/stekt ris med grönsaker. Den serveras såklart också som egen huvudrätt, då med bitar av ditt val av kött/kyckling/räkor.
En ny favorit för mig blev wokad spenat med chili och vitlök, jag har iofs gjort stekt babyspenat på samma sätt här hemma, man det var ett tag sen.

Det som är så smidigt är att wokandet går ju fort på en stark gaslåga, så märker man att man fått lite för lite mat är det bara att ropa in en extrarätt. Tar man som jag, inget ris på sidan, kan det ibland bli lite lite med några wokade räkor och några tärningar grönt. Man vet ju aldrig riktigt vad man får, hur mycket och om det är ett helt fat eller en liten tallrik. Men en sak vet man, och det är att beställa in vårrullar, fiskkakor eller friterade räkor. Supergott att doppa i medföljande såser.
Jag åt mest räkor och grönsaker, fiskkakor, musslor, krabba, ja herre gud så gott!
Frukten är oxå ett kapitel för sig, den vackra men inte så smakrika pittayan, ananasen är från en annan värld av smak och vattenmelon läskar gott. Har ni prövat lite salt på? Sjukt gott!
Och deras gulliga upplägg, fina skålar, blom och hjärtformer på maten, bananblad under vårrullarna formskurna grönsaker, ja vackert helt enkelt.
Nu kommer ni nog bli hungriga när ni scrollar ned.
1 Lollo:

skriven

Jag blir hungrig.

2 Mysan:

skriven

Jag dör vad gott. Kan riktigt leva mig in i smaken, känslan och värmen. MUMS!

3 Carolina:

skriven

Japp, jag blev hungrig. Eftersom jag varit magsjuk senaste dagarna och livnärt mig på yoghurt och hallon, så var detta ett gott tecken på att jag börjar komma tillbaka :)

Kommentera här: