Norskt knäckebröd

Svigermor lärde mig ett knäckebröd när vi var i Norge nu. Trots det enkla receptet lyckades jag köpa linfrö istället för sesamfrö först. Jag gjorde en smet med det istället men det blev inte lika bra så det är inget jag rekommenderar, det är den första bilden och sedan brödet till höger i korgen.
Såsom receptet ska vara och blir på mellersta bilden och brödet till vänster i korgen är följande:
3 dl solrosfrö
3 dl sesamfrö
1,5 dl havregryn
1.5 dl rågmjöl
salt
4-5 dl vatten (jag har bara använt 4 dl)
blanda allt och bre ut smeten/pastan på en plåt med bakplåtspapper, det ska täcka i stort sett hela plåten. Jag drog på lite flingsalt innan jag stoppade det i ugnen. 200 grader i ugnen i 40 minter, ta sedan ut det och skär upp i bitar, lägg dem på galler och låt stå i ugnen på eftervärmen för att torka. Förlagsvis hela natten.
Här ser ni alla ingredienser
'
Jag rekommenderar verkligen detta enkla, nyttiga bröd med pålägg eller bara som ett litet snacks att tugga på.

Kommentera här: