Berlin part 2

Jag gick upp 07.00 för att hinna vara på en marknad när den öppnade. Först åkte jag fel, vandrade vilset omkring runt fel tunnelbanestation och undrade vad jag höll på med. Så kom jag rätt, satte mig på ett coolt café, åt en gudomlig frukost, läste och slappade. Det var varmt och skönt, marknaden låg precis mittemot så sen gick jag ett varv där och shoppade min första tingest, ett fint halsband! Som sig bör. Efter det åkte jag till lyxvaruhuset KaWeDe, köote en present och ett doftljus. Ett doftljus som varit dyrt, nu var det billigare, stort och rosa i en underbar förpackning, med en underbar doft. Ni vet.
Fin takterass med grön fägring
Hatten på!
Längs Ku'damm var detta skyltning för butikerna runt omkring
Buddy bears är en internationell konst- och vänskapssatsning, varje land har en björn, och de har ställts ut i olika storstäder världen runt.
Jag var på museum, The story of Berlin, här var en guidad rundtur i ett skyddsrum som än idag skulle användas vid eventuella radioaktiva bomber. 3600 personer kommer in, sen stängs dörrarna och förblir så i två veckor, ingen kan manuellt styra detta, den enda kontakten med omvärlden är en telefonlur. Sängarna är pyttesmå och hela lokalen skulle då vara full av sängar med bara smala gångar mellan dem. Det skulle finnas konsevburksmat och temperaturen skulle vara över 30 grader och luftfuktigheten på 90%. Om vattentillförseln skulle fungera som planerat skulle det finnas gott om dricksvatten, och gott vatten dessutom; tyskarna är väldigt stolta över sin höga vattenkvalitet så det finns reningsverk vattnet skulle passera genom även i skyddsrummet. Om tillförseln inte skulle fungera skulle var man ha ett par deciliter vatten att täcka alla behov med under två veckor...
I mysiga Kreutzberg där jag gick på jakt efter second hand-affären Colours, där fynden vägs och man betalar efter vikt! Jag letade och letade efter nr102 tills jag insåg att gatunumrena var anordnade som en cirkel, inte udda och jämna på var sida som vi har här. Herregud! Mycket bra affär dock!
Efter shoppingen slog jag mig ned med en fika i ett par timmar.
Kreutzberg var det mysigaste området i Berlin tycker jag.
Potsdamer platz är Berlins nya mittpunkt, för 50 år sedan byggdes muren, då såg det ut så här på Potsdamer platz
Nu ser det ut så här med stora skyskrapor och världsföretag har sina kontor runtomkring
En del av muren står kvar på Potsdamer, muren gick rakt över här
I Stadtmitte står en lång del av muren kvar, bakom den pågår en utställning om de hårda åren i Berlin mellan terror och propaganda. Runtom i Stadtmitte visas bilder och information om hur landet en gång varit delat i två.
Färgglada hus var ingen ovanlig syn
Satte mig trött ned efter en lång dag med värk i fötterna och tunga shoppingkassar
1 Miia:

skriven

Vad lustigt, de färgglada byggnaderna är precis där vi bodde i sommras när vi var i Berlin:-)

2 jojo:

skriven

kul! kommer fler bilder av andra färggladisar, det var en härlig stad!

Kommentera här: