Berlin part 3

Med döda fötter vaknade jag upp, eftersom jag var så trött i fötterna kvällen innan så jag var tvungen att ta en taxi hem från det lilla hålet i väggen där jag ätit libanesisk middag. Jag tramapde även konstigt med ena foten i trappan sen på kvällen på hotellet. Så jag började helt enkelt denna tyska torsdag med att åka till en thaimassage! I en jättestor våning i ett hus låg den lyxiga massagen som hotellet rekommenderat. Det var högt i tak, stuckatur och knarrande trägolv, de öppnade precis när jag kom så medan jag satt där tändes det ljus och rökelser och bads vid altaret. Jag tog en välbehövlig och dyr fotmassage och det kändes lite bättre när jag gick därifrån.
Jag tog bussen till mitt nya favoritställe, Lustgarten, och köpte med mig en god smörgås och en ny bok. Bussresan tog en stund och man hann se mycket, jag undrade varför folk betalar en massa för att åka turistbussarna när man lika gärna kan sätta sig på en vanlig buss och åka runt.
Det var 30 grader varmt och jag satt i solen och njöt, kollade på folk och läste.
Skön kontrast mellan nytt och gammalt, tornet är verkligen Berlins "kännetecken".
Vacker, maffig och imponerande
Altes museum, här på gräset mös jag med en varm picnic
Efter det och en kall dricka på museicafét, promenerade jag vackra Unter den Linden till Guggenheimmuséet. Just nu pågick en videoutställning, vilket inte är min favorit konstform men det kan ändå vara kul med en intellektuell utmaning. Och jag fick rätt! Det var en bra utställning och butiken var väldigt bra, som det ska vara på ett sådant museum. Där fyndades det en hel del.
I den här ballongen kunde man åka 150 meter upp, bara för utsiktens skull
Hyra en Trabant?
Äta currywurst?
Bakom den här bevarade delen av muren i Stadtmitte, på gick en utställning som hette Mellan terror och propaganda
Mitt finaste Lustgarten under en mindre trevlig dag under krigets dystra tider
Släck! Fienden ser ditt ljus!
Utbildning i hur man använder gasmask
Utanför Martin Gropius-Bau, vakar stympade vakter.
Inne på museumet visades flera fotoutställningar, jag gick på André Kertesz, en ungersk fotograf som levt och verkat i både Paris och New York.
Sverigebutik?!
Mums!
Äntligen vila, utanför hotellet
Godaste chokladen ever!

Kommentera här: