Berlin part 4

Min sista dag tog jag en liten sovmorgon, gick inte upp sju-halv åtta som jag gjort tidigare. Det är ju ändå semester. Jag tröck ner allt i resväskan och checkade ut, tog tunnelbanan till hållplatsen vid Zooet, där är det som en större resterminal. Jag låste in väskan i ett förvaringsskåp och tog tåget till Ostbahnhof för att gå till East side gallery. På tåget åt jag en jättegod smörgås och såg mig omkring i staden. Framme på den stora stationen med litet köpcentrum runtom, gick jag ett varv i krokarna för att se lite på floden Spree. Sen gick jag till muren som står kvar och är fredad. Flera konstnärer har fått olika delar av den tilldelad för målning. Och det är ett vackert och kulturellt mishmash.
Längs vägen kunde man ta en paus där båtarna gick på floden, och på en skön anlagd sandstrand satte jag mig i en solstol men solen lös med sin frånvaro just då. Det var en lustig strand med palmer och rönnbärsträd.
Längs muren kunde jag promenerat flera timmar, men sen kom regnet.
Jag tycker det är fint och symboliskt på något sätt att inte all mur är borta, den finns här och där i stan, som en påminnelse, och här står en lång del omgjord till ett konstverk, historisk plats och turistattraktion. Målningarna är ofta färgglada och politiska eller med budskap om kärlek och frihet.
Färgglada hust vid Ostbahnhof, de rosa rören finns här och där i stan, de kopplar byggarbetsplatser på sig för att transportera vatten.
Kul att hitta den här infon när man ska åka hem, skulle gärna gått på Ramonesmuseum!
Vandrade runt och fotade annat, skulle gärna gått på Antikmarknad i helgen
I solstolen på reggaestranden!
Vid Ostbahnhof låg en liten marknad, där fanns ett litet matstånd, som en korvkiosk ungefär, pytteliten. En rysk gubbe stod och domderade där inifrån och kunde knappt någon tyska, jag beställde blinier men hoppade vodkan.
Och får allt serverat på en silverbricka med riktigt porslin. Och det var supergott! 2 euro kostade kalaset!
Bredvid mig satt några killar som beställde in massa mat, de fick också en str bricka med massa olika tallrikar och borsjtjen serverades i en gammal tekopp. Skönt ställe!
Efter min vandring runt och omkring tog jag tåget den längre vägen, en av ringlinjerna, bara för att jag hade mycket tid. Man ser mycket från tågen, både fitn och fult. Många övergivna gamla hus med skrämmande håligheter utan fönsterrutor, nedklottrade och halvförfallna. Men också mycket glad och fin grafitti och väggmålningar, konstiga hus och andra imponerande byggnader. Sen köpte jag lunch när jag var framme vid Zoo-stationen igen, satte mig i ett gräs och läste. Där kunde man också spionera in på djurparken så det gjorde jag innan jag tog den långa flygbussen ut till Tegel, då fick jag se lite mer av bästa Belrin innan jag åkte hem!
Auf wiedersehen för den här gången!
1 Mysan:

skriven

Cool resa!

Vad är det för snygg app du har till dina bilder?

Och bilden på dig i mitten: BREATHTAKING!!

2 jojo:

skriven

ja det var härligt! jag har Vignette, och oftast låter jag den bara randomvälja vad det blir för inställning.

3 Mysan:

skriven

Hmm. Det verkar inte finnas för iPhone än... Eller? Blir supercoola bilder ju! Är den snabb? Hipstamatic som jag har tar sjukt lång tid att öppna och "framkalla"...

Tack för igår! Mys.

Kommentera här: