Dunderhoning!

Om man är en torrboll är honung något av det bästa för din hud. Det ska vara riktig honung och gärna en närproducerad, i alla fall svensk, många honungssorter transporteras världen över, och vi har ju utmärkt egen honung i Norden så det är helt onödgt att köpa någon annan. Och med riktig honung menar jag fast, inte flytande som ofta har tillsatta ämnen i sig, läs på burken så vet man.
Jag blandar honung med balsamet jag tvättar håret med, jag tvättar ansiktet med honung när jag har smink, tar bara en klutt i handen, precis som om det vore en sminkborttagning. Honung är både mjukgörande och desinficerande och går bra att använda på sår. Funkar bra som lypsyl om man står ut med sötsmaken, det är även utmärkt att smörja torra händer och spruckna fötter med.
Som sötningsmedel är den mycket nyttigare än socker, till exempel i te så är det lent för halsen också. Men även i såser, grytor, dressingar och annat där man vill ha sötma som en krydda funkar honung bra. Värm det tillsammans med balsamvinäger så blandningen går ihop, tillsätt kryddor och slå över en sallad, över lax, ugnsbakad potatis, ja det blir gott till massa saker.
Nalle Puh visste vad han höll på med!

Kommentera här: