Exit through the gift shop

Grym film om street art. En dokumentär som jag dock hade hoppats skulle handla lite mer om den hemliga Banksy än om den excentriske fransmannen sk Mr brainwash.
Street art i sig belyses på ett världsomspännande sätt, nattetid, planeringarna, brotten, budskapen, men framförallt: Konsten!
Olika mer och mindre kända street art-konstnärer följs av Thierry Guetta, som sedan blir Mr Brainwash. Han filmar allt i sitt liv med en skakig handkamera, sedan börjar han följa med, filma, och assistera olika konstnärer och jag tror filmen ska handla om Banksy och co och en film Thierry Guetta gör om dem. Men sen vänder allt, och då föddes just den här filmen. För Guetta blir Mr Brainwash. Och skapar en utställning i CBS gigantiska gamla lokaler i Los Angeles. Snubben har vid det här laget andats in för mycket sprayfärg eller så playar han alla, vem vet. Utställningen i sig verkar vara en otrolig allupplevelse och jag gillar hans enkla konst som kan nästan fuskat sig till.
När jag ser filmen får jag lust att åka till storstäder och fota roliga bilder.
Nedan följer några Banksy- och Brainwash-bilder. Tycker ni inte att det är häftigt, uppfinningsrikt, uppseendeväckande och otroligt skickligt utfört? Jag ser hellre betonghus dekorerade av detta än grå trista ytor.
Vem kan säga att detta inte är konst?
Mr Brainwash

Kommentera här: