Hyacint, amaryllis och julstjärna måste bo någonstans

I år får jag vara lite påhittig eftersom jag har i stort sett noll av mitt julpynt här.
Norgesglas och syltburkar kan hysa hyacinterna. I udda koppar kan små julstjärnor stå, i små skålar kan de större få plats. Småhinkar kan kamoufleras med en gammal jutesäck, en duk eller gardin och bli en stadig amarylliskruka. Vanliga skurhinkar dolda på samma sätt, eller gummihinkar från t ex Granit kan bli fina julgransfötter, med något som håller det stabilt där i. Har man riktigt gott om plats är ett gammalt oljefat eller en stor trätunna riktigt häftigt under granen!
Zinkhinkar i blandade storlekar fungerar året om, inne och ute, och till olika ändamål, de säljs ofta billigt på Rusta, Ikea, Plantagen och ÖB. På loppis går det alltid att fynda, jag köpte min bästa julduk på Skopan. Krukor kan sprayas om till guld, silver, rött eller vitt. Det som passar dina julfärger bäst. De behöver inte vara lika från början, färgen gör dem enhetliga.
Annat som kan bli utmärkta krukor är gamla kakburkar, kaffeburkar, ljuslyktor, grytor, konservburkar, korgar, kannor, retrokastruller, vedkorgar, necessärer, lampskärmar, termosar, bara fantasin sätter stopp!

Kommentera här: