Naturlig hårtvätt

Om man har ett konstigt hår, som jag, är det här en perfekt metod. Den kallas balsammetoden eller no poo (No shampoo/Inga skitprodukter). På Lockig.se kan du hitta vilken hårtyp du är samt läsa i ett forum med massa nyttig information. Googla så kommer ni också få en massa bloggare som dokumenterat skillnaderna på deras hår före och efter de började med den här metoden. Och jag känner verkligen igen mig!
Mitt hår är fint, när det är lockigt eller rakt, men när det är så där mittemellanfrissigt då är det bara tråkigt. Och jag stylar inte eller gör nånting för sånt orkar jag inte hålla på med.

Det tar ett tag för håret att vänja sig vid en ny rutin, jag har ju använt schampoo i massa år, sista året har jag inte ens använt balsam alls utan bara hårinpackning var tredje tvätt typ. Men jag känner att jag börjar hitta min form i den nya rutinen. Jag har gått hardcore eko och tvättar hårbotten med bikarbonat, tar en tsk i handen, på med några droppar vatten och sen gnuggas det in i hårbotten, jag tar cirka fem tsk per tvätt. Först sköljer jag håret med massa varmt vatten och masserar hårbotten noga under strålen. Sen bikarbonat, och låter det verka. Efteråt skäljer jag med äppelcidervinäger blandat med vatten, bara en dash äppelcidervinäger i ett litermått och så vatten på det, skäljer ur håret med denna blandning och sen är det klart! Billgt är det också!
Ibland har jag hårinpackning i längderna och ibland kör jag tvätt med balsam istället.

Man kan även "poppa" håret efter dusch, men det är inget för mig som har ostabil hårbotten. Då lägger man en handduk på t ex tvättkorgen och böjer sig ned så håret få falla på den och så packar man in det hela så istället för den vanliga turbanen. Detta för att få vackare lockar som får torka i sin naturliga form.
Mitt hår har i alla fall av bikarbonat och äppelcidervinäger blivit fluffigare, lockigare, håller sig renare längre och mion hårbotten är mycket bättre nu. Inte torr, inte fet, inte kliig, inte ostabil. När det torkar doftar det INTE av äppelcidervinägern.
Det är nog en bit kvar tills jag är helt hemma i den här metoden, håret har förändrats bara av att flytta hit, annat vatten och klimat, det går inte att ha det rakfönat och tro att det ska hålla sig bra i duggregnet och blåsten som så ofta hälsar på här. Man ska inte jobba mot sitt hår, fråga Lollo ;)

Jag kommer pröva mig fram med olika balsam och hårinpackningar som jag kommer vilja variera mig med tills jag är helt hemma.
Alla som prövar den här metoden verkar helt frälsta, bara man ger det lite tid, det är bra för alla hår och hårbottnar men särskilt för folk med lockigt hår. Och det finns flera saker man kan göra såklart, hitta bara rätt sak för ert hår. Men som sagt, googla för bildbevis och läs mer på Lockig.se
Men viktigast av allt, som jag har gjort i flera år, tvätta inte håret för ofta! Har man inte svettat sönder sig eller varit i kontakt med massa smuts behöver det inte tvättas så ofta, det är en tillvänjningsperiod men den är kort, sen kommer håret och hårbotten må mycket bättre.
1 Ida:

skriven

Spännande att se om det blir någon skillnad. Själv har jag spikrakt hår som hänger platt var jag än är.. Hur kommer det sig att ni flyttat runt så mycket?

Ha en bra dag!

Kommentera här: