För sex år sedan

Ja så länge sedan är det faktiskt, ibland blir jag skrämd av hur fort tiden går. Då bodde vi på Island. Världens konstigaste land. Var gång jag ser något från Island på tv eller läser om det känner jag hur tätt inpå Island ligger mig fortfarande. Det var väl ingen genomgående positiv period vi fick där, men de guldkornen som var, de var verkligen något utöver det vanliga!

Naturupplevelserna är fantastiska, geysir, vattenfall, berg och varma källor. Världens mäktigaste nationalpark, Thingvellir, var så vacker och bara en biltur kunde ta andan ur en.
Idag tänker jag inte så mycket på negativa aspekterna av de månader vi bodde där, det bästa vi fick ut av den tiden var väl eldprovet det blev för vårt rätt fäska förhållande, och det gick ju galant!

Istället tänker jag på ett intressant språk, godhjärtade och trevliga människor, gott godis och god pizza, frisk luft, lavasten så långt ögat når, inga träd att vila blicken på, färggranna hus och supermoderna byggnader, världens godaste skaldjurssallad, lyckan över att få besök, kokhett vatten som luktar gammalt ägg, spännande arkitektur, fiskebåtar, de amerikanska influenserna och likaså de skandinaviska, långa vägar mitt i ingenting, de kvicka väderomslagen, moderna tv-idéer, den sydeuropeiska dygnsrytmen, långa tunnlar under vatten, den läga kriminaliteten och glädjen över att se en vilt växande blomma bland all svart sten,

Kommentera här: