Suspended coffee

Ibland sker små revolutioner i världen som ger en tro i tider av misär, krig, naturkatastrofer och dessa oändliga miljöproblem. Något nytt är suspended coffee, i Norge kallat kaffe på vent. När du köper dine gen kaffe köper du också en kaffe på vent. Sen kan någon som inte har möjlighet att köpa en egen kaffe komma och hämta ut en värmande kopp.
Idag var jag, Lise och Tom på Annas kafe på Bakklandet, självklart köpte vi varsin kaffe på vent, jag drack också en ekologisk ginger ale som jag älskar samt åt en abgel med hoummus.
Det här cafét är ett fantastiskt litet hörn med massa olika gamla möbler (som på alla platser i Trondheim typ) men här är det inte för att det är en trend, utan för att hon kör med enkla medel, vita vägar, lite roliga vykort och lampor. Charmiga sittgrupper, en gamaml kakdisk och en hylla med olika te. Allt är ekologiskt, vegetariskt och ofta veganskt. Det bakas utan laktos och gluten och framtoningen är enkel men genuin. 

Anna som driver stället är i min ålder, från Tyskland från början och tycker att ska det bakas ska det bakas ordentligt. Hon har haft öppet i cirka ett år och trots hård konkurrens går det jättebra för henne, det glädjer mig!

1 Marianne:

skriven

Kunne du spørre din tyske venninne om hva Kaffe På Vent heter på tysk? Jeg vil så gjerne foreslå det på de stedene jeg går for kaffe her i Sveits!

Svar: Hu er ikke min venninne, bare en som driver cafén, men jeg kan gott spörre hu!
Jojo

Kommentera här: