Allt kan inte gömmas bakom ordet "konst"

Ska vi låta samhället mata oss, och framförallt våra sköra, formbara, osäkra och ätstörda ungdomar med reklamer som dessa? Nästa konstkupp blir väl att en våldtäkt är videokonst eller ett så kallat konstprojekt som har varit så populärt att bruka som anledning till att man betett sig på ett visst sätt eller begått handlingar som är på gränsen till lagliga.
Idag upprör offentligt ammande, håriga armhålor och falsksjungande mer än bilderna nedan. Våld har normaliserats och naturlighet provocerar våra osäkra och på ytan polerade åsikter.
Jag gillar actionfilmer, jag gillar konstiga foton, jag tycker man har stor rätt till en konstnärlig frihet. Men alla som skapar för det offentliga rummet har också ett ansvar, de flesta har väl en egen syster, mamma, dotter, fru eller liknande som de inte skulle uppskatta i någon av nedan former. Ska fjortonåringar inspireras att ha en nära-döden-liknande profilbild på Facebook och samtidigt visa upp sina nya jeans? Skulle det kännas smakfullt, originellt, nytt eller spännande med en bloggbild på dagens outfit där huvudpersonen hålls nedtryckt av fem andra med aggressivt uttryck. Är det så man bäst kan se att sulrna på skorna är röda och därmed snordyra? Din lillasyster visar en kompisbild där tjejgänget lagt sig på rad på en åker likt slaktade djur. Gud så kul och quarky! 
Jag ser framför mig hur än kalvbent 16-åring med snebenan vid örat tänker att hon vill ju bli modell så det är väl bara att ställa upp på det man sett i Elle även på festen på lördag. Är det det som är leva för konsten?
Sverker har gett upp Plus men borde kanske gästspela med detta ämne, för det vi alla undrar är; Ska det va så här?
Jag ångrar liksom lite att vi inte tog bröllopsbilder med tema hustrumisshandel, våldtäkt och förnedring. Kent kunde strypt mig med en slöja, tryckt buketten i mitt ansikte eller slitti sönder den oskuldsfulla klänningen, det verkar ju vara en stor trend nu 2013.
Fler bilder och därtill fyndiga kommentarer hittar ni här.
 

Kommentera här: