Mina gravidtips!

En gång är bara en gång och det finns säkert supermoms där ute som inte gör annat än går med kula på magen eller nyfödd på armen. Men nio månader kroppsprojekt lär en något och jag tänkte skriva vad jag tycker är viktigt att tänka på under graviditeten.
 
¤ Vila. Detta kan inte sägas tillräckligt mycket, är du trött måste du vila! Vila eller sova. 
 
 
¤ Ljus och luft. I början av året försökte jag verkligen ta till vara på de få soltimmar som vintern bjöd på. Även om det bara handlar om att sitta på balkongen en stund så kändes det som att kroppen behövde både frisk luft och solsken.
 
¤ Rörelse. Direkt när de sista veckornas smärta och trötthet satte in med full kraft kände jag hur resten av kroppen bara hakade på. Stel och ont på ännu fler platser är liksom ganska tråkigt och bör skjutas på så länge det går. Som när man legat i soffan några dagar med förkylning, så kändes min kropp gånger tusen på slutet. Och när man bara kan ligga på sidorna finns det inte så många sätt att avlasta kroppen på heller. Så långsamma, larvigt långsamma och skrattretande korta promenader, eller att orka stå och knåda ett bröd eller plocka in disk eller sortera kläder i garderoben. En liten sak per dag i alla fall. 
 
 
¤ Inte utmana kroppen. Har du ont ska du inte pusha. Det handlar liksom inte om nån vanlig liten smärta du kan ignorera eller iprenmota bort. När fysioterapeuten sa till mig att jag inte ska lyfta mer än fem kilo, inte skjuta kundvagn, inte dammsuga, inte byta sängkläder och annat som innebär mycket långt fram rörelser lyssnade jag på henne. Och även om det kräver lite komihåg från ens eget håll i början måste man försöka ändra sina vanor. Be om hjälp med tunga saker, och plötsligt kan tunga saker vara att lyfta ner en stor skål från en hög hylla.
När jag fortfarande jobbade kunde jag inte fungera efter ett lördagspass, benen värkte och smärtade, ryggen var helt låst, jag vilade i två dagar innan jag var normal igen. För vems skull gör man det?
 
¤ Ät gott! Jag såg inte graviditeten som ett tillfälle när man ändå ska bli tjock så man kan äta ett kilo godis till. Nej jag märkte att jag mådde bättre av bra mat, men också att jag inte kunde tvinga i mig nåt jag inte var sugen på. Det gick inte att planera middagarna liksom. Hade man tagit fram korv men sen blev sugen på fisk var det bara att åka till affären. Men bättre ett kilo godis om dagen än ingen föda alls tänker jag. Och min "craving" var tacos i olika former. Det är ju ändå mat, så det är bara att äta då. Mat är ändå bra för dig, och bebisen. Så ät.
 
¤ Du är inte sjuk, nej, men med alla de krämpor och konstigheter som uppstår hade räknats som sjukdomstillstånd under andra omständigheter. Så ja du kan "skylla" på graviditeten. Orkar man inte göra saker ska man inte göra dem. Allt från dammsuga till att åka på besök, sitta nån annanstans än soffan efter jobbet och så vidare. 
 
 
¤ Boa, planera, handla, läs på, njut av väntan på vad som komma skall. Försök att inte bli otålig och nästan irriterad över väntan och längtan. Kom ihåg varandra också, ligg nära i soffan, klia, kosa och kramas för sen kommer den lille ta plats och uppmärksamhet. 
 
¤ Baka och laga mat och stoppa i frysen. Alternativt köp sådant och stoppa i frysen. Sista veckan hemma ville vi inte åka och handla och det fanns inte inspiraton eller ork till det, blev hämtmat och sådant som fanns i frysen sedan tidigare. Samma sak när vi kommit hem från bb. Att kunna plocka fram en lasagne, paj, bröd eller soppa är verkligen guld värt! Och fikabröd vid besök är ju trevligt. Men annars får folk ta med sig sånt. Och det gör dem om ni ber om det.
 
 
¤ Njut! Visa fram magen i kläder du känner dig fin i, kanske känns trist att investera i gravidkläder för så kort tid men de plaggen kan vara bra att ha även den första tiden efteråt också. Samt att du vill ju känna dig fin och bekväm under graviditeten. Fota dig själv och den växande magen. Smörj huden, massera händer och fötter, bada badkar, ta hand om dig själv. Unna dig massage, pedikyr eller nåt annat. De sista veckorna kommer du säkert ligga som en strandad val så innan dess behöver du inte gå in i valstadiet om du verkligen inte känner för det.
 
¤ Sen är det där med tid som aldrig kommer åter, det kommer aldrig mer vara bara ni två, du kanske aldrig mer kommer vara gravid, det dröjer kanske länge tills du kan se en hel film, äta en varm måltid utan avbrott, duscha länge och sova en hel natt. Så njut av dessa små vardagslyx, men framförallt, njut av denna romantiska tid full av glädje, längtan och förväntan, känn dig vacker och fin och räkna inte ner dagarna under otålighet. Det kommer ske de sista veckorna, så njut fram tills dess.
 

Kommentera här: