40-taggare

Min kära man fyller 40 jämna år idag! Otroligt! Känns ibland som vi inte åldrats en dag var sen vi träffades i den blöta spanska natten. Och ibland känner jag ändå att vi blivit bekvämt gamla när vi odlar och gräver, bakar och sopsorterar, tar på oss raggsockor och kokar soppa. 
40 låter vuxet. Kanske det är vuxet att ha två barn, villa, sommarhus, traktor och bilar. Inte vet jag! Det är inte jag som är 40. Än. På länge. 
Men det är i alla fall en fantastisk 40-åring att leva med! Och dela med! Allt fint som vi delar, inte minst TVÅ barn. 

Så idag har vi umgåtts, haft besök och myst. På dagen var Lise här. Jag stod i köket med bakning och Kent plogade, dammsög och hämtade ved. Sol låg hos Lise. 

Jag och Astor började baket igår. Vi gjorde kesofrallor med havregryn. Och mitt i jäsningen glömdes allt bort för vi fick besök av Elin och Hallgeir som hade med presenter till hela familjen. 

Idag bakade jag samma frallor som förra veckan. Samt en stor kladdkaka. 
Blandade apelsin- och citrongelé, vanlig dessert med vaniljsås här, och bra för dem som inte tål mjölk eller gluten. 
Bakade också fuskbullar av smördegsplattor med smör, socker och kanel. Men jag vet inte. Kanske man skulle kavlat dem tunt först.

Ja just det! Jag och Astor gjorde väldigt goda, och väldigt söta glasspinnar igår! 

30 glasspinnar.
5 dl grädde
1 konserv kondenserad mjölk
Vispa hårt
Vi mortlade turkisk peppar och hade i det och färska hallon. Väldigt gott!
Tog en del av smeten i separat bunke och smaksatte istället med körsbärssylt och vaniljpulver, men dem har vi inte smakat ännu. 
Frys i minst 6 timmar. 
Nästa gång ska jag prova osötad mjölk. Hellre blanda i en söt smak.


Underbart salt kladdkaka i långpanna
9 dl socker
250 g smör
1 dl olja 
9 dl mjöl
6 ägg 
2,25 dl kakao
Salt och vaniljsocker 

Smält smöret, slå det på sockret och vispa.
Vispa i ägg efter ägg. 
I med resten. 
175 g drygt 20 minuter. 





Världens snällaste bebis var nöjd med kalas! På eftermiddagen var hon iväg en timme med Kent när han köpte nya stövlar till Astor och handlade lite. Så fick jag göra färdigt dukning och duscha. 
Världens snällaste Astor var så ivrig på kalas och firande och besök! Och sen vet jag inte vem av dem som blev gladast när jag avslöjade Kents present, att vi fyra ska åka till Spanien i vår! 
Astor gick på rummet och skulle pracka shorts och linne samt hink och spade.
Men självklart blev hela familjen glad! 
Och glada över denna mysiga dag och kväll!!! 

Kommentera här: